• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ni vet väl vad som gäller? En studie om elevers uppfattningar om bedömning och betygssättning

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att fokusera mot bedömning och betygssättning i idrott och hälsa. Detta görs genom att uppmärksamma tre dimensioner: Transparens, noggrannhet och giltighet. Transparens handlar om genomskinligheten mot kursplanen. Noggrannhet i bedömning handlar om hur noggranna mätningarna i undervisningen är. Med giltighet avser man om mätningarna mäter det som man avser mäta. De teoretiska dimensionerna kopplas till elevers åsikter och upplevelser om idrott och hälsa 1. För att vidare kunna undersöka detta har en kvantitativ forskningdesign använts. Inom ramen för kvantitativ forskning har en webbaserad enkät utformats och skickats ut genom lärare och senare ut till elever. Urvalet i studien bygger på ett bekvämlighetsurval. Det innebär att urvalet baseras på respondenter som är lätta att komma åt. I detta fall gymnasieelever som går i årskurs ett på gymnasiet och läser idrott och hälsa 1. Enkätens svar har analyserats i SPSS och sedan utmynnat i tabeller som återfinns under resultatavsnittet. Studien visar att elever över lag anser sig ha en god överblick om vad olika aspekter av idrott och hälsa 1 innebär. Dessutom har det framkommit att det finns skillnader i hur de olika könen svarar. Denna redogörelse finns under analysavsnittet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57163
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_57163_1.pdf (998.3Kb)
Datum
2018
Författare
Hallner, Patrik
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV