• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedömning om lärande i idrott och hälsa. En studie om gymnasielärares uppfattning om och användande av bedömning

Abstract
I dagens samhälle bedöms det alltmer. Bedömningen syftar ofta till att utveckla och effektivisera en verksamhet eller individ. I skolans värld handlar bedömning främst om den summativa och formativa bedömningen. Denna studie fokuserar på den formativa bedömningen, det vill säga den bedömning idrottslärare gör att utveckla och lära elever någonting i ämnet Idrott och hälsa. Bedömning för lärande är ett närbesläktat begrepp. Syftet med denna studie var att utforska hur idrottslärare uppfattar bedömning, samt observera hur de använder sig av bedömning under idrottslektioner, för att skapa ett lärande. Studien har en kombinerad induktiv och deduktiv ansats och genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer och lektionsobservationer. Totalt fyra gymnasielärare, med minst 50% Idrott och hälsa, intervjuades och 21 lektioner observerades. Därefter genomfördes kodning av den insamlade datan vilket ledde till tre kategorier. Resultatet visade på att idrottslärare uppfattar bedömning som svårt och att dessa lärare tenderar att tala om summativ bedömning när bedömning lyfts. Dessutom förändrar skolverksamheten den uppfattning lärarna har om bedömning. Observationerna visade på att idrottslärare är duktiga på att ge allmän feedback, men kan utveckla den uppgiftsspecifika feedbacken. Slutsatsen av denna studie är att bedömning är svårt och ständigt behöver diskuteras, då det ökar möjligheten att den bedömning som görs blir valid och reliabel. Framtida forskning bör fokusera på hur feedback ges under lektioner.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57164
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_57164_1.pdf (726.2Kb)
Date
2018
Author
Strömberg, Carl-Magnus
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV