dc.description.abstract | I dagens samhälle bedöms det alltmer. Bedömningen syftar ofta till att utveckla och effektivisera en verksamhet eller individ. I skolans värld handlar bedömning främst om den summativa och formativa bedömningen. Denna studie fokuserar på den formativa bedömningen, det vill säga den bedömning idrottslärare gör att utveckla och lära elever någonting i ämnet Idrott och hälsa. Bedömning för lärande är ett närbesläktat begrepp. Syftet med denna studie var att utforska hur idrottslärare uppfattar bedömning, samt observera hur de använder sig av bedömning under idrottslektioner, för att skapa ett lärande.
Studien har en kombinerad induktiv och deduktiv ansats och genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer och lektionsobservationer. Totalt fyra gymnasielärare, med minst 50% Idrott och hälsa, intervjuades och 21 lektioner observerades. Därefter genomfördes kodning av den insamlade datan vilket ledde till tre kategorier. Resultatet visade på att idrottslärare uppfattar bedömning som svårt och att dessa lärare tenderar att tala om summativ bedömning när bedömning lyfts. Dessutom förändrar skolverksamheten den uppfattning lärarna har om bedömning. Observationerna visade på att idrottslärare är duktiga på att ge allmän feedback, men kan utveckla den uppgiftsspecifika feedbacken.
Slutsatsen av denna studie är att bedömning är svårt och ständigt behöver diskuteras, då det ökar möjligheten att den bedömning som görs blir valid och reliabel. Framtida forskning bör fokusera på hur feedback ges under lektioner. | sv |