• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det sitter i väggarna. En kvalitativ studie om gymnasieelevers konstruktioner av körsång ur ett genusperspektiv.

Abstract
Detta är en kvalitativ studie som är genomförd genom tre fokusgruppsamtal med totalt tretton gymnasieelever på det estetiska programmet. Syftet med studien är att, utifrån ett genusperspektiv, synliggöra och problematisera hur gymnasieelever konstruerar sina erfarenheter av körsång, för att vidare kunna bidra till ökad kunskap om hur inkluderande undervisning inom körsång kan utformas. Det teoretiska ramverket för denna studie består av genusteoretiska perspektiv som grundas i en socialkonstruktionistisk teori. I resultatet framkommer mönster som bekräftar tidigare forskning. Resultatet visar hur kön konstrueras i körsång i relation till ett flertal olika aspekter. Det går utifrån samtliga deltagare att förstå att körsång genomsyras av en heteronormativitet som reproducerar normativa könsmönster där pojkar och flickor tilldelas och antar genuspositioner som socialt förkroppsligar könskodade beteenden. Flickor förväntas ofta konstruera sig som duktiga och ansvarstagande, medan pojkar ofta konstruerar ett heteronormativt motstånd mot de feminint kodade egenskaperna som premieras i körsång. Det kan alltså förstås som att elever konstruerar kön i körsångsundervisning genom att förhålla sig till dels traditionella körsångsideal, dels de heteronormativa genusordningarna i körsång och dels genusrelaterade förväntningar från lärare och elever. Det tolkas som att eleverna försöker ”göra” kön på ”rätt” sätt utifrån dessa aspekter. I diskussionen lyfts frånvaron av ”det tredje könet” i studien, i körsångsforskning och i genusforskning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57171
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_57171_1.pdf (825.8Kb)
Date
2018
Author
Lindgren, Maja
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV