• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Dom har liksom inte förstått att det är dom som måste hjälpa sitt barn” En diskursanalytisk studie om föräldrar och professionella vid barnhabiliteringen

Abstract
Idag deltar familjen i alla delar av habiliteringsarbetet. Forskning visar att verksamma inom barnhabiliteringen har en konsultativ roll gentemot föräldrarna och att behandlaren fått en mer arbetsledande roll som handledare för föräldrar och nätverk. Relationen mellan professionella och föräldrar blir därmed mycket viktig och avgörande för barnens behandling. Mot bakgrund av detta är syftet med studien att undersöka hur yrkesverksamma vid barn- och ungdomshabiliteringen uttrycker sig om sina möjligheter att utöva sitt uppdrag utifrån föreställningar om den egna professionella funktionen och om barnens föräldrar. Forskningsfrågan formuleras på följande sätt: Vilka diskurser verkar i barnhabiliteringens praktik och hur kan dessa förstås och problematiseras utifrån professionens utrymme och funktion i det senmoderna samhället? Ur denna forskningsfråga ställs följande två underordnade forskningsfrågor: Hur konstrueras föräldern i barnhabiliteringen? Hur positionerar sig professionella inom barnhabiliteringen i förhållande till sin praktik? Studien vilar teoretiskt på en socialkonstruktionistisk grund. Diskurs som reglerad samtalsordning är utgångspunkten för studien, liksom de centrala begreppen subjektspositionering och tolkningsrepertoar. Studien är kvalitativ och praktiknära. Empiri har genererats ur sex fokusgruppsamtal med yrkesverksamma team inom barnhabiliteringen under hösten 2015. Analysen har inriktats mot hur språkliga uttalanden om praktiken konstrueras, hur de varierats och vilka funktioner de fyllt. Resultatet presenteras i två delar. Den första delen presenterar de professionellas konstruktion av föräldern och den andra delen de professionellas positioneringar. Två övergripande tolkningsrepertoarer lyfts här fram: Habiliteringen som medmänskligt stöd respektive Habiliteringen som utbildningsinstitution. Resultatet problematiseras mot bakgrund av det senmoderna samhället och professionens utrymme i organisationen. Frågor om barnets möjlighet till stöd liksom barnhabiliteringens specialistfunktion diskuteras.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57186
Collections
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_57186_1.pdf (876.6Kb)
Date
2018-07-23
Author
Hermansson, Tina
Keywords
Habilitering; diskurs; föräldrar; profession; fokusgrupper; senmodernitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV