dc.contributor.author | Sjösvärd, Linnéa | |
dc.date.accessioned | 2018-07-26T12:47:08Z | |
dc.date.available | 2018-07-26T12:47:08Z | |
dc.date.issued | 2018-07-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/57194 | |
dc.description.abstract | I det här arbetet beskriver och reflekterar författaren över den musikaliska instuderingsprocessen av operarollen Leonora ur The Long Christmas Dinner av Paul Hindemith, libretto Thornton Wilder, som ingick i föreställningen ”3 sekler i två akter”,
operakandidaternas slutproduktion vid Högskolan för Scen och Musik december 2017.
Fokus har legat på inlärningsprocessen från första notuppslaget till sista föreställningen samt det musikaliska arbetet med dirigenten och pianisterna.
Skillnaderna mellan instuderingsprocessen i The Long Christmas Dinner och den i det professionella arbetslivet har diskuterats samt jämförts med författarens egna, tidigare
erfarenheter. Sammanfattningsvis har författaren kommit fram till vikten av en musikaliskt
välinstuderad roll för att kunna synliggöra de musikaliska och konstnärliga val som gör
kompositören och verket rättvisa samt når ut till – och berör – publiken. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Instudering | sv |
dc.subject | Modern musik | sv |
dc.subject | Opera | sv |
dc.subject | The Long Christmas Dinner | sv |
dc.subject | Hindemith | sv |
dc.title | Leonora i ”The Long Christmas Dinner”. Musikalisk instudering av en modern opera | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |