Show simple item record

dc.contributor.authorSjösvärd, Linnéa
dc.date.accessioned2018-07-26T12:47:08Z
dc.date.available2018-07-26T12:47:08Z
dc.date.issued2018-07-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57194
dc.description.abstractI det här arbetet beskriver och reflekterar författaren över den musikaliska instuderingsprocessen av operarollen Leonora ur The Long Christmas Dinner av Paul Hindemith, libretto Thornton Wilder, som ingick i föreställningen ”3 sekler i två akter”, operakandidaternas slutproduktion vid Högskolan för Scen och Musik december 2017. Fokus har legat på inlärningsprocessen från första notuppslaget till sista föreställningen samt det musikaliska arbetet med dirigenten och pianisterna. Skillnaderna mellan instuderingsprocessen i The Long Christmas Dinner och den i det professionella arbetslivet har diskuterats samt jämförts med författarens egna, tidigare erfarenheter. Sammanfattningsvis har författaren kommit fram till vikten av en musikaliskt välinstuderad roll för att kunna synliggöra de musikaliska och konstnärliga val som gör kompositören och verket rättvisa samt når ut till – och berör – publiken.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectInstuderingsv
dc.subjectModern musiksv
dc.subjectOperasv
dc.subjectThe Long Christmas Dinnersv
dc.subjectHindemithsv
dc.titleLeonora i ”The Long Christmas Dinner”. Musikalisk instudering av en modern operasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/ Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record