• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur granskar revisionsbyråerna EY och PwC en varumärkesvärdering? –En kvalitativ fallstudie

Abstract
Inledning: Termen varumärke har genomgått en enorm förändring under det senaste seklet. Från att knappt vara värt någonting till att bli en av de mest värdefulla immateriella tillgångarna. Även om försök har gjorts för att harmonisera och effektivisera behandlingen av varumärken och andra immateriella tillgångar kvarstår många frågetecken. Studiens mål är att hjälpa läsaren förstå hur en granskning av en varumärkesvärdering sker både i teori och praktik och hur de internationella standarderna upprätthålls. Metod: Studien genomförs genom en kvalitativ metod inom forskningsområdet med intervjuer genomförda med två av de största revisionsbyråerna i världen, EY och PwC. Intervjuerna är semistrukturerade och genomfördes på revisionsbyråernas kontor i Göteborg. Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen tar avstamp internationella redovisningsstandarderna IFRS, IAS och ISO. För att sedan utvärdera forskning och nya teorier inom området. Med fokus på nya värderingsmodeller kring varumärkesvärdering och framförallt relief-from-royalty modellen. Empiri: Den data som samlats in under intervjuerna presenteras i detta kapitel. Flertalet olika ämnen och svaren till dem presenteras för att reflektera respondentens syn på att utvärdera varumärkens värde. Analys: Analysen kombinerar den teoretiska referensramen och empirin. Svaren från respondenterna jämförs och sammanför de liknande och skiljande åsikter och svar som framkommit. Slutsats: I slutsatsen kombineras författarnas insikter med analysen för att besvara forskningsfrågan och presentera ytterligare utmaningar och framtida forskning inom området.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57289
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_57289_1.pdf (450.7Kb)
Date
2018-08-07
Author
Hansson, Erik
Larsson, David
Keywords
Varumärken, varumärkesvärdering, värdering, revisionsbyrå, revisionsbyråer, granskning, förvärv, rörelseförvärv, IFRS 3, IFRS 13, IAS 38.
Series/Report no.
Externredovisning
17-18-34
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV