• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur granskar revisionsbyråerna EY och PwC en varumärkesvärdering? –En kvalitativ fallstudie

Sammanfattning
Inledning: Termen varumärke har genomgått en enorm förändring under det senaste seklet. Från att knappt vara värt någonting till att bli en av de mest värdefulla immateriella tillgångarna. Även om försök har gjorts för att harmonisera och effektivisera behandlingen av varumärken och andra immateriella tillgångar kvarstår många frågetecken. Studiens mål är att hjälpa läsaren förstå hur en granskning av en varumärkesvärdering sker både i teori och praktik och hur de internationella standarderna upprätthålls. Metod: Studien genomförs genom en kvalitativ metod inom forskningsområdet med intervjuer genomförda med två av de största revisionsbyråerna i världen, EY och PwC. Intervjuerna är semistrukturerade och genomfördes på revisionsbyråernas kontor i Göteborg. Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen tar avstamp internationella redovisningsstandarderna IFRS, IAS och ISO. För att sedan utvärdera forskning och nya teorier inom området. Med fokus på nya värderingsmodeller kring varumärkesvärdering och framförallt relief-from-royalty modellen. Empiri: Den data som samlats in under intervjuerna presenteras i detta kapitel. Flertalet olika ämnen och svaren till dem presenteras för att reflektera respondentens syn på att utvärdera varumärkens värde. Analys: Analysen kombinerar den teoretiska referensramen och empirin. Svaren från respondenterna jämförs och sammanför de liknande och skiljande åsikter och svar som framkommit. Slutsats: I slutsatsen kombineras författarnas insikter med analysen för att besvara forskningsfrågan och presentera ytterligare utmaningar och framtida forskning inom området.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57289
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_57289_1.pdf (450.7Kb)
Datum
2018-08-07
Författare
Hansson, Erik
Larsson, David
Nyckelord
Varumärken, varumärkesvärdering, värdering, revisionsbyrå, revisionsbyråer, granskning, förvärv, rörelseförvärv, IFRS 3, IFRS 13, IAS 38.
Serie/rapportnr.
Externredovisning
17-18-34
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV