Show simple item record

dc.contributor.authorNordfeldt, Helena
dc.date.accessioned2018-08-07T09:05:40Z
dc.date.available2018-08-07T09:05:40Z
dc.date.issued2018-08-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57293
dc.description.abstractenna kvalitativa intervjustudies syfte har varit att undersöka pojkars relation till läsning för att så småningom underlätta framtida frambringande av läslust hos pojkar. Detta eftersom att barn och ungdomar läser allt mindre och detta sker främst bland gruppen pojkar. De frågeställningar som har ställts i denna studie behandlar hur pojkar i årskurs 6 ser på läsning, vad de läser samt avslutningsvis kring pojkarnas läsintresse över tid och om det finns andra aktiviteter som intresserar dem mer än läsningen. Intervjuerna har sedan skett i tre grupper om 3–4 pojkar där samtliga har gått i årskurs 6. Vidare delades de tre grupperna in i: läsarna, läser ibland samt avslutningsvis läser aldrig. Valet av olika grupper grundade sig i om attityderna kring läsning och hur pojkarna sinsemellan beter sig mot varandra skilde sig åt beroende på läsintresse. Den insamlade empirin har därefter analyserats med hjälp av maskulinitetsteori. I studien framkommer att nio av tio pojkar inte anser sig vara läsare och därmed lyfts pojkarnas intresse för datorspel. Anledningarna till detta beror på det sociala och att det ständigt sker saker i spelet. Avslutningsvis i studien önskas ytterligare forskning inom området spelande och dess påverkan av läslusten.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2930-042-L6XA1Asv
dc.subjectPojkar, läslust, läsintresse, datorspelsv
dc.titlePojkars läsning i årskurs 6 – En kvalitativ studie om pojkars läsintresse.sv
dc.title.alternativeBoys’ Reading in Sixth Grade – A Qualitative Research About Boys’ Interest in Readingsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record