• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur hanterar pedagoger konflikter? -En kvalitativ studie av pedagogers metodval för konflikthantering i grundskolan.

Sammanfattning
ABSTRAKT Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Författare: Linda Johansson och Lina Tolf Titel: Hur hanterar pedagoger konflikter? -En kvalitativ studie av pedagogers metodval för konflikthantering i grundskolan. Syftet med vår studie är att belysa hur ett antal verksamma pedagoger använder konflikthanteringsmetoderna Non Violent Communication, dramapedagogik och kompissamtal i de vardagliga konfliktsituationerna i grundskolan. Med våra frågeställningar söker vi svar på frågorna varför och hur pedagoger arbetar med de tre metoderna, samt vilken kunskap kring konflikthantering som kan bidra till en ökad professionalism hos pedagogen. Vi har genomfört intervjuer med fem pedagoger i grundskolans tidigare år. I resultatet synliggörs den didaktiska konsekvensen av en aktiv konflikthantering, bl.a. då vi visar att ohanterade konflikter kan förhindra lärandet. De tre metoderna visade sig vara helt skilda till sitt uttryckssätt och grunda sig i olika teorier. Trots dessa skillnader är det samma förmågor som pedagogerna strävar efter att utveckla hos eleverna. Vi finner vidare att alla tre metoder fungerar dels i förebyggande syfte, dels då en konflikt uppstått. Av vår studie framkommer att pedagoger föredrar att arbeta med en konkret och handfast metod för konflikthantering samt att konflikthantering bygger på empati och ömsesidig kommunikation. Pedagogens kompetens och professionalitet är två avgörande faktorer för om konflikthanteringen och det förebyggande arbetet kring konflikter i en grupp, blir framgångsrikt eller ej. Nyckelord: konflikthantering, Non Violent Communication, dramapedagogik, kompissamtal samt pedagogens professionella objekt.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/572
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-24.pdf (562.5Kb)
Datum
2006
Författare
Tolf, Lina
Johansson, Linda
Nyckelord
kompissamtal
pedagogens professionella objekt
konflikthantering
Non Violent Communication
dramapedagogik
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-24
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV