• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkludering för alla - En kvantitativ studie om hur lärare upplever förutsättningar för att inkludera elever med autism inom ordinarie skolundervisning

Inclusion for all A quantitative study of how teachers perceive the prerequisites for including pupils with autism in regular school education.

Abstract
Den här studien undersöker hur lärare upplever förutsättningar för att kunna inkludera elever med autism inom ordinarie skolundervisning, vilket lärare anser är en svårighet. Syftet med den här studien är att i första hand undersöka frågeställningen utifrån lärares perspektiv, hur upplever de möjligheter att inhämta de kunskaper som behövs för att kunna inkludera elever inom spektrumet framgångsrikt inom ordinarie skolundervisning? I andra hand syftar den på att ta reda på om rektorer anser att lärare får den kompetensutveckling som behövs för att framgångsrikt kunna inkludera elever med autism inom ordinarie skolundervisning. Detta arbete belyser min egen insamlade empiri i form av enkäter i jämförelse med tidigare forskningsresultat. Resultatet indikerar i likhet med tidigare forskning att lärare anser att de inte får den kompentensutveckling som behövs för att gynnsamt kunna inkludera elever med autism i ordinarie skolundervisning. Rektorer anser att de ger lärare förutsättningar för att lyckas med inkludering av elever inom spektrumet, främst genom att de tillhandahåller handledning av speciallärare alternativt specialpedagog. Men å andra sidan anser lärare att de brister i sina kunskaper inom spektrumet och att lärare i högre grad borde utbildas och ges kunskaper om diagnosen. Därmed känns detta som en viktig fråga att belysa. Svensk titel: Inkludering för alla - En kvantitativ studie om hur lärare upplever förutsättningar för att inkludera elever med autism inom ordinarie skolundervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57301
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_57301_1.pdf (831.8Kb)
Date
2018-08-07
Author
Podgornik, Martina
Keywords
autism, inclusion, regular education, school
Series/Report no.
VT18-2930-044-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV