Show simple item record

dc.contributor.authorEklöf, Mia
dc.date.accessioned2018-08-07T13:32:57Z
dc.date.available2018-08-07T13:32:57Z
dc.date.issued2018-08-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57302
dc.description.abstractADHD är en vanligt förekommande diagnos bland barn som kan innebära olika svårigheter i deras vardag. Koncentrationssvårigheter och brist på uppmärksamhet samt förmågan att kontrollera sitt beteende är några av de problem som människor med ADHD kan stå inför. I en skolmiljö kan dessa problem uppfattas som störande både för barn som har diagnosen, övriga elever och för lärare. Därmed vill jag veta hur lärare arbetar för att hantera dessa svårigheter för att kunna skapa en fungerande inkluderande miljö i klassrummet. Syftet med den här uppsatsen är att belysa lärares tankar, kunskaper och erfarenheter av att inkludera elever med diagnosen ADHD i klassrummet. Jag har genomfört en kvalitativ studie där jag har använt mig av semistrukturerade intervjuer som metod. Jag har intervjuat sex lärare och utgått från olika teman för att få svar på mina frågor. Lärarna har berättat fritt utifrån mina frågor och delat med sig av sina tankar och erfarenheter. Mitt resultat visar såväl som den tidigare forskningen vikten av att ha en bra relation till elever, där kommunikation och samarbete är förutsättningar för att elever ska utvecklas och nå sina kunskapsmål. En annan viktig aspekt för att inkludering ska bli gynnsam är lärares kunskaper om diagnosen. Lärare bör hålla sig uppdaterade genom att läsa aktuell forskning och litteratur för att kunna erbjuda elever bästa möjliga utbildning. Kunskaper om diagnosen underlättar arbetet med att skapa en inkluderande miljö och ett bra klassrumsklimat där alla elever trivs och känner trygghet. Ytterligare en betydelsefull faktor är samarbetet mellan lärare och övrig personal på skolan. Genom att diskutera, utvärdera och hjälpa varandra ökar förutsättningar för att inkludering ska fungera. Trots att lärare dagligen möter svårigheter och dilemman i klassrummet finns det bra strategier och hjälpmedel för att inkludera elever med ADHD på ett fungerande sätt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2930-014-L6XA1Asv
dc.subjectInclusion, ADHD, diagnosis, disability, dilemma, relationsv
dc.titleLärares erfarenheter av inkludering av barn med diagnosen ADHD i klassrummet.sv
dc.title.alternativeTeacher´s experiences of inclusion of children diagnosed with ADHD in the classroom.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record