Show simple item record

dc.contributor.authorLindell, Caroline
dc.date.accessioned2018-08-08T09:02:51Z
dc.date.available2018-08-08T09:02:51Z
dc.date.issued2018-08-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57309
dc.description.abstractFrågan om inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är omdebatterad och i dagsläget högst aktuell. Elever inom spektrumet av funktionsnedsättningar befinner sig i grundskolan och särskolan. Kunskapskraven skiljer sig och bedömning av elevernas kunskaper sker utifrån respektive skolform. Examensarbetet utgör en fallstudie med en etnografisk ansats och problematiserar lärares arbete att inkludera barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i grundskolans årskurser 3-5. Det teoretiska ramverket utgår ifrån det sociokulturella perspektivet för lärande och ett relationellt perspektiv inom specialpedagogik. Kunskapsöversikten fokuserar på inkludering kopplat till klassrumsundervisning. Resultatet visar att inkludering förutsätter en social och en kunskapsmässig aspekt samt att det tudelade arbetet läraren utför är komplext. Det viktigaste resultatet beskriver arbetsmetoder och redskap som lärare använder för att anpassa sin undervisning så att eleverna kan tillgodogöra sig vad undervisningen avser. Begreppet redskap används och förklaras som både fysiska och teoretiska. För att möjliggöra social inkludering fokuserar lärarna på att skapa en grupp av klassen, där alla elever är tänkta att utgöra en del av en helhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2930-037-L3XA1Asv
dc.subjectInkludering, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, klassrumsmiljö, social inkludering, medierade redskap, autismspektrumtillstånd, ADHDsv
dc.titleLärares arbete med inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – En fallstudie för grundskolans årskurser 3-5sv
dc.title.alternativeTeachers’ work with inclusion of children with neurodevelopmental disorders - A Swedish case study in elementary school grades 3-5sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record