• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språket som ett hinder för andraspråkselever inom problemlösningsområdet i matematik

Language as an obstacle to second language students in the problem solving field in mathematics

Abstract
Detta examensarbete behandlar matematikämnet för andraspråkselever i de lägre skolåren. Tidigare forskning har visat på att språket har en betydelsefull roll i matematiken vilket kan bli problematiskt för andraspråkselever. Enligt senaste PISA-undersökningen i ämnet matematik visar resultatet på att genomsnittsnivån är lägre bland elever med utländsk bakgrund än de elever med svenska som modersmål. Syftet med denna studie är undersöka hur lärare arbetar med problemlösning i matematikämnet för andraspråkselever. Frågeställningarna som besvaras i studien är: Hur beskriver lärarna i studien att deras matematikundervisning generellt ser ut för andraspråkselever? Hur arbetar lärarna i studien med problemlösning för andraspråkselever i matematikundervisningen? Hur anser lärarna i studien att andraspråkselever löser sin språksituation inom problemlösningsområdet i matematikämnet? Studien grundar sig på en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem lärare och observationer av två lärare. Resultatet visar på att lärarna arbetar på ett liknande sätt inom problemlösningsområdet i deras matematikundervisning. Resultatet visar även på att anpassning för andraspråkselever görs i matematikundervisningen i form av förklaring av ord och begrepp på ett noggrant sätt, arbete med laborativt material, arbetar i par/grupp och para ihop elever utifrån språkförmågor. Dessa anpassningar framkom även under observationerna. Språket som ett hinder för andraspråkselever inom problemlösningsområdet utgör en röd tråd i lärarnas svar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57326
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_57326_1.pdf (748.1Kb)
Date
2018-08-09
Author
Erza, Zasella
Keywords
Problemlösning, matematik, andraspråkselever, hinder
Series/Report no.
VT18-2930-049-L3XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV