Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Erica
dc.date.accessioned2018-08-09T11:56:23Z
dc.date.available2018-08-09T11:56:23Z
dc.date.issued2018-08-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57327
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka vad verksamma och erfarna lärare anser vara viktigt i relationsskapandet och hur de arbetar för att skapa goda relationer. Syftet är också att undersöka vad lärare anser att goda relationer har för inflytande på lärandet. Frågeställningarna som besvaras i studien är: Vad är viktigt för att skapa en god relation mellan lärare och elev? Hur arbetar lärare för att skapa goda relationer mellan lärare och elev? Vad anser lärare att goda relationer har för inflytande på lärandet Studien har genomförts med en kvalitativ metod där sex lärare har intervjuats. Analysen av materialet gjordes genom en tematisk innehållsanalys för att urskilja mönster och teman (Braun & Clarke, 2006). Resultatet analyserades därefter utifrån begreppen samvaro och samverkan som är studiens teoretiska utgångspunkt (Aspelin & Persson, 2011). Resultatet visar att det är viktigt att skapa en relation som bygger på trygghet och tillit, att lära känna eleven och elevens liv utanför skolan och att bygga på det positiva. Lärare arbetar på olika sätt för att skapa en god relation med sina elever där allt från att reda ut konflikter till att intressera sig för personliga intressen blir viktigt för att skapa en god relation. Resultatet visar också att relationen har en betydelse för elevernas lärande. Utifrån resultatet bör relationens betydelse betraktas som ett medel för att lärare ska lyckas med sitt uppdrag. Däremot bör inte studiens resultat betraktas som att relationen är det enda viktiga, utan bör snarare betraktas som ett medel för att lyckas. Det framkommer också i studien att relationer i skolan består av relationer både i samvaro och samverkan, som existerar sida vid sida. Lärare skapar således relationer för relationens skull, men också i syfte att främja ett gott klimat och goda resultat.sv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2930-030-L6XA1Asv
dc.subjectrelationer i skolan, lärar-elev relationer, relationell pedagogiksv
dc.titleDet är ju grunden för hela jobbet – En kvalitativ studie om sex lärares tankar och erfarenheter av relationens betydelse i skolan.sv
dc.title.alternativeIt is fundamental for all the work – A qualitative study of six teachers' thoughts and experiences of the importance of the relationship in school.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record