• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är inte bara falukorv hit och en ostbit dit” – Utmaningar och möjligheter att främja hälsosamma matval i dagligvaruhandeln.

Abstract
Hälsa har gått från att ses som ett tillstånd, till att istället ses som en process som skapas i relation mellan individ och samhälle. Hälsofrämjande insatser behövs därför inom olika områden, både individuella men även insatser som riktar sig till individens omgivning. Livsmedelskedjan nämns som ett viktigt område att arbeta med och här kan flera insatser göras. Syftet med det här arbetet var därför att belysa dietisters och butikschefers uppfattningar om utmaningar och möjligheter när det kommer till att främja hälsosamma matval i dagligvaruhandeln. Den här studien är kvalitativ där semistrukturerade intervjuer använts för insamling av data. Det var sammanlagt tio deltagare som inkluderades i studien, fyra chefsdietister samt sex butikschefer. Resultatet i den här studien visar att uppfattningarna hos samtliga tio deltagare är att en ökad konsumtion av hälsosamma matval inte bara ligger i varje livsmedelsbutiks händer. Det har även med olika samhällsaktörer att göra samt livsmedelskedjornas centrala organ. Utöver dem tre upplevs det också finnas en konflikt mellan att främja hälsosamma matval och att samtidigt vilja prioritera något annat som är av värde för kunden. Som hållbar utveckling, pris eller smak. Den röda tråd som växte fram ur arbetet var vikten av kommunikation, som alla deltagare berörde på ett eller annat sätt. Både ut till konsument för att inspirera och upplysa, men också kommunikation mellan aktörerna som arbetar för att främja hälsosamma val – här behövs, och efterfrågas, samspel och stöttning.
Degree
Student essay
Other description
Kandidatuppsats 15 hp Program: Hälsopromotion inriktning kostvetenskap Vt 2018 Handledare: Christina Berg Examinator: Mia Prim
URI
http://hdl.handle.net/2077/57329
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_57329_1.pdf (638.0Kb)
Date
2018-08-10
Author
Mjöberg, Melissa
Keywords
livsmedelsbutiker
hälsosam mat
hälsopromotion
köppunkt
nudging
Series/Report no.
VT18-13
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV