Skolsköterskors upplevelser av att ge kostråd: En kvalitativ intervjustudie
Abstract
Barn och ungdomars hälsoproblematik tenderar att öka i samhället, vilket har stor koppling till
matvanor. Skolan kan därmed fungera som en hälsofrämjande arena, där skolsköterskor har en
unik möjlighet att främja elevers kost och hälsa. Syftet med studien är att belysa hur
skolsköterskor upplever sin arbetsuppgift att ge kostråd till elever. Data samlades in genom fem
kvalitativa intervjuer med skolsköterskor som arbetar på skolor med högstadieverksamhet inom
Göteborgs Stad. Insamlad data bearbetades genom att intervjuerna transkriberades. Därefter
genomfördes en kvalitativa innehållsanalys, vilket resulterade i en kategorisering.
Analysprocessen genererade i tre huvudkategorier och 17 underkategorier. Huvudkategorierna
som framkom var (1) nå elever, (2) kunskapsrelaterade förutsättningar och (3) praktiska
förutsättningar. Dessa kategorier påverkade skolsköterskornas upplevelser av att ge kostråd till
elever. Resultatet visade att de upplevde såväl möjligheter som utmaningar i relation till
samtliga huvudkategorier. Dessutom visade resultatet på skillnader gällande att ge allmänna
kostråd respektive specifika kostråd till elever med särskilda kostbehov. Ett exempel på en
skillnad är att skolsköterskorna upplevde mer trygghet i att ge allmänna kostråd, men att de
tenderar att glömmas bort då det inte föreligger någon avvikelse hos eleverna. En slutsats av
studien är därmed att skolsköterskor har goda möjligheter att arbeta hälsofrämjande med kost i
samband med elevernas hälsobesök, men på grund av de utmaningar som de upplever blir
effekterna av kostråden inte så stora som de hade kunnat bli.
Degree
Student essay
Other description
Kandidatuppsats 15 hp
Program Hälsopromotionsprogrammet, kostvetenskap
Vt 2018
Handledare: Christina Berg
Examinator: Hillevi Prell
View/ Open
Date
2018-08-10Author
Birkerud, Hanna
Ederfors, Malin
Keywords
hälsopromotion
högstadieelever
kostråd
möjligheter
skolsköterskor
upplevelser
utmaningar
Series/Report no.
VT18-25
Language
swe