Show simple item record

dc.contributor.authorHussein, Mayada
dc.date.accessioned2018-08-13T11:16:28Z
dc.date.available2018-08-13T11:16:28Z
dc.date.issued2018-08-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57342
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare använder digitala verktyg i matematikundervisningen och vad de tänker om sitt val av digitala verktyg. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fyra frågeställningar som berör: lärarnas beskrivningar av användningen av olika digitala verktyg i matematikundervisningen, lärarnas beskrivning av vad som påverkar deras val av digitala verktyg, lärarnas resonemang kring och uppfattning av undervisning som sker med stöd av digitala verktyg samt hur lärarna upplever sin kunskap om och utbildning i att använda digitala verktyg. Metod En kvalitativ metod i form av intervjuer användes för att försöka uppfylla studiens syfte. De intervjuade var fyra lärare som alla hade lärarexamen och som sammantaget hade inkluderat digitala verktyg i sin matematikundervisning i över sju år. Resultat Samtliga lärare är positiva i sitt resonemang kring betydelsen av att använda digitala verktyg i matematikundervisningen, både med ett pedagogiskt syfte och i syfte att stödja lärarens administrativa arbete, men hur de förhåller sig till användandet av digitala verktyg varierar. Den stora skiljelinjen ligger i förmågan att använda digitala verktyg utifrån kunskap, självförtroende och pedagogiskt synsätt. Intresset finns hos lärarna, men av olika anledningar, både medvetna och omedvetna, använder en del lärare digitala verktyg vid varje lektionstillfälle, medan en del knappt använder dem alls. Ingen av lärarna i studien hade uppfattningen att digitala verktyg direkt ändrar undervisningen på det sätt att elevens utveckling eller andra former av inlärningsprocesser påverkas. Resultatet visar också att tillgången till digitala resurser och mängden tid läraren har att lägga på användningen av dessa verktyg påverkar den utsträckning i vilken läraren väljer att använda desamma. Ytterligare faktorer som påverkar denna användning är skolans ekonomi och den fortbildning om digitala verktyg som erbjuds lärarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT17 IPS LAU925:6sv
dc.subjectDigitala verktygsv
dc.subjectmatematikundervisningsv
dc.subjectläraresv
dc.subjectsociokulturellt perspektivsv
dc.titleDIGITALA VERKTYG I MATEMATIKUNDERVISNING Lärarens val och användning av digitala verktyg i grundskolans senare årsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record