Nya mejeriprodukter i skolköken
En kvalitativ studie om produktutveckling av Arlas produkter inom offentliga måltidsverksamheter
Sammanfattning
Arla är ett internationellt mejeriföretag som producerar och säljer produkter över hela världen.
Företaget jobbar ständigt med att utveckla sina mejeriprodukter och anser att produktutveckling
kan ha många fördelar, exempelvis mindre svinn, nöjdare kunder, bättre hållbarhet, ekonomisk
tillväxt och konkurrenskraftiga produkter på marknaden. Arla skriver på sin hemsida att de
strävar efter en mer konsumentdriven mejerimarknad där hela värdekedjan och helhetsansvaret är
mycket viktigt. En kundgrupp som Arla foodservice inte har prioriterat är de offentliga
måltidsverksamheterna, vilket är något som Arla vill ändra på. Med hjälp av författaren till denna
studie ville Arla få ett underlag på vilka produkter som de offentliga måltidsverksamheterna
saknar eller vilka befintliga produkter som bör utvecklas. Författaren ville även få reda på hur en
produktutveckling går till på Arla, från en idé till en faktisk färdig produkt. För att få svar på detta
genomfördes deltagande observationer, fokusgrupp intervju och en enskild intervju som
metodval.
I resultatet framkom att de offentliga måltidsverksamheterna inte eftersöker helt nya produkter i
särskilt stor utsträckning, det framkom istället önskemål om att utveckla redan befintliga
mejeriprodukter. Vidare framkom det att produktutveckling kan vara komplicerat på grund att det
tar tid, är kostsamt och att det kan finnas brist på engagemang. Studiens resultat kan inte
generaliseras eftersom endast fem skolor i Stockholmsområdet besöktes. Resultatet blir därför
inte representativt för alla offentliga skolmåltidsverksamheter i Sverige. Författaren har en
förhoppning om att studien ska överföras i en mer omfattande studie med fler författare och
deltagare.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Program: Kostekonomi med inriktning mot ledarskap
Nivå: Grundnivå
Handledare: Cecilia Magnusson Sporre
Examinator: Mia Prim
Antal sidor: 50 (inklusive bilagor)
Termin/år: Vt2018
Fil(er)
Datum
2018-08-16Författare
Arosenius, Erik
Nyckelord
produktutveckling
Arla
förpackningar
skolkök
Serie/rapportnr.
VT17-18
Språk
swe