dc.contributor.author | Malmgren, Olivia | |
dc.date.accessioned | 2018-08-21T08:53:50Z | |
dc.date.available | 2018-08-21T08:53:50Z | |
dc.date.issued | 2018-08-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/57387 | |
dc.description.abstract | Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka vad som påverkar studenternas val till arbete,
men även att undersöka studenternas egen uppfattning över deras förmåga att
balansera arbete, studier och privatliv.
Teori: Tidigare forskning och teorier kring motivation och akademisk framgång, krav-,
kontroll- och stödmodellen, studentens upplevelse samt work-life balance. Det
förekommer även en begreppspresentation av stress, arbete, utbildning och
fritid.
Metod: Uppsatsen är utförd genom en kvalitativ metodologisk ansats. Empirin samlades
in genom semistrukturerade intervjuer med åtta arbetande studenter. Studien har
innehållit både ett induktivt och deduktivt förhållningsätt. En tematisk analys
användes för bearbetning av de transkriberade intervjuerna.
Resultat: Studiens resultat visar på att studenterna väljer arbete framför studier för att
dämpa stress gällande ekonomi. Vilket tyvärr påverkar deras psykosociala hälsa
genom mer stress för studier. För att finna balans i livet väljer studenterna i
perioder att prioritera om. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | part-time work | sv |
dc.subject | stress | sv |
dc.subject | student | sv |
dc.subject | work | sv |
dc.subject | work-life balance | sv |
dc.subject | anxiety | sv |
dc.subject | need | sv |
dc.subject | motivation | sv |
dc.title | ARBETANDE STUDENTER - Balans i liviet | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |