Show simple item record

dc.contributor.authorMalmgren, Olivia
dc.date.accessioned2018-08-21T08:53:50Z
dc.date.available2018-08-21T08:53:50Z
dc.date.issued2018-08-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57387
dc.description.abstractSyfte: Uppsatsens syfte är att undersöka vad som påverkar studenternas val till arbete, men även att undersöka studenternas egen uppfattning över deras förmåga att balansera arbete, studier och privatliv. Teori: Tidigare forskning och teorier kring motivation och akademisk framgång, krav-, kontroll- och stödmodellen, studentens upplevelse samt work-life balance. Det förekommer även en begreppspresentation av stress, arbete, utbildning och fritid. Metod: Uppsatsen är utförd genom en kvalitativ metodologisk ansats. Empirin samlades in genom semistrukturerade intervjuer med åtta arbetande studenter. Studien har innehållit både ett induktivt och deduktivt förhållningsätt. En tematisk analys användes för bearbetning av de transkriberade intervjuerna. Resultat: Studiens resultat visar på att studenterna väljer arbete framför studier för att dämpa stress gällande ekonomi. Vilket tyvärr påverkar deras psykosociala hälsa genom mer stress för studier. För att finna balans i livet väljer studenterna i perioder att prioritera om.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectpart-time worksv
dc.subjectstresssv
dc.subjectstudentsv
dc.subjectworksv
dc.subjectwork-life balancesv
dc.subjectanxietysv
dc.subjectneedsv
dc.subjectmotivationsv
dc.titleARBETANDE STUDENTER - Balans i livietsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record