• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LÄRARES LÄRANDE, REFLEKTION OCH TYSTA KUNSKAP

Abstract
Syfte: Syftet med undersökningen är att besvara frågorna ” Varför gör lärare som de gör i olika undervisningssituationer?” och ”Hur resonerar och tänker lärare kring sin egen undervisningspraktik under en period av förändring av undervisningen?” Svaren ska ge kunskaper om lärares lärande som kan utveckla organiseringen och planeringen av skolutveckling, systematiskt kvalitetsarbete och kompetensutveckling för lärare. Teori: Studiens teoretiska bakgrund grundas i en tradition där lärares kunskap ses som en tyst och förkroppsligad kunskap vilken genom reflektion och handledning kan frigöras och omformas. För analys av resultaten används en modell för lärande i tre nivåer (Korthagen & Lagerwerf, 1996; Korthagen & Kessels, 1999 & Korthagen, 2009, 2010, 2017a, 2017b) och en modell för ett reflekterat tänkande i fem steg (Dewey, 2005[1910]). Metod: Ansatsen är aktionsforskning och studien bygger på ett utvecklingsarbete inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning. Utvecklingsarbetet har innehållit intervjuer och individuell handledning av fem lärare. Intervjuerna och handledningssamtalen har spelats in och transkriberats. Resultat: Studiens resultat visar att lärares sätt att agera i klassrummet ofta kan ses som i det närmaste automatiska och styrda av en gestalt. Den koppling mellan teori och praktik och tanke och handling som beskrivs i det tekniskt rationella sättet att se en lärare som en praktisk tillämpare av andras teorier är inte ett fungerande sätt att förstå lärares handlingar. Istället kan lärarnas teorier anses vara inbäddade i lärarens handlingar och gestalter. Lärarens kunskap är till största delen personligt buren. Genom reflektion kan lärare schematisera och teoretisera innehållet i gestalterna. Då framträder även de teorier som varit inbäddade i handlingarna. Lärarna använder en djup och bred reflektion i syfte att utveckla nya och mer ändamålsenliga sätt att agera i undervisningen. En vanlig grund för behov av förändring är lärarnas vilja att göra det bästa för sina elever. När de nya sätten att handla visat sig fungera kan de åter sjunka ner till en tyst nivå och bli en ny beståndsdel i en delvis förändrad gestalt.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57444
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_57444_1.pdf (715.2Kb)
Date
2018-08-25
Author
Jerhov, Christian
Keywords
Kvalitetsarbete
skolutveckling
tyst kunskap
reflektion
The Three-level model of learning
handledning
aktionsforskning
episteme
techne
fronesis
Series/Report no.
Master
VT18 IPS PDA162:6
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV