Den operativa personalens strategiska roll - En kvalitativ fallstudie av strategisk informationsdelning på Com Hem
Sammanfattning
Hantering av kunskap och information är kritisk för att erhålla långsiktiga konkurrensfördelar och vissa menar att kunskap är den enskilt viktigaste strategiska resursen för organisatorisk framgång. Strategibildning och hanteringen av information och kunskap i organisationer är något som anses vara tätt förknippat med varandra och uppkomsten av strategi kan ske på olika hierarkiska nivåer av en organisation. Eftersom strategiforskningen i hög grad fokuserar
på chefer på olika nivåer i organisationen och eftersom forskning om hur kunskapsdelning
sker är relativ ung fokuserar denna uppsats på kunskapsinhämtning av och kunskapsspridning
från anställda på operativ nivå.
Denna kvalitativa fallstudie syftar till att att beskriva och förklara den operativa personalens
roll i Com Hem:s strategibildning genom att besvara forskningsfrågan: Hur bidrar personal på
operativ nivå med information som påverkar företagets strategi? Forskningsfrågan bemöts
genom utvalda teorier inom strategi och kunskapsdelning för att förklara den operativa
personalens strategiska roll. Inom ramen för studien intervjuades 15 anställda som inte arbetar
på klassisk strategisk nivå, men som ändå är involverade i strategibildningsprocessen. Dessa
intervjuer skedde inför ett stundande förvärv, eftersom Com Hem planeras att absorberas av
Tele2. Resultaten indikerar att den operativa personalen bland annat agerar
informationsinhämtare och innovatörer, både på eget bevåg och med givna mandat. Bland
annat uppgavs att cirka 80% av det material som ledningsgruppen presenterar kommer från operativ nivå.
Studien sammanfattas med att konstatera att den operativa personalen bidrar med information
och underlag som påverkar olika strategiska beslut. Personalen uppvisar låg grad av
känslomässigt ägarskap över information och kunskap och fusionen med Tele2 tycks främst
öka kommunikativ benägenhet hos vissa respondenter, vilket står i kontrast till en teoretisk
utgångspunkt om att omorganisationer kan skapa osäkerhet och hämma kommunikation.
Studien avslutas med att ge rekommendationer om framtida forskning och belyser behovet av
kvantitativa insikter.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2018-08-28Författare
Palmberg, Angus
Höglund, Jacob
Serie/rapportnr.
Managment & organisation
18:09
Språk
swe