Visa enkel post

dc.contributor.authorStolt, Sarah
dc.date.accessioned2018-08-28T13:17:53Z
dc.date.available2018-08-28T13:17:53Z
dc.date.issued2018-08-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57480
dc.description.abstractI Sverige finns enligt statliga organisationen SWEDAC 33 olika certifieringsorgan. Certifieringsorganen har av SWEDAC blivit ackrediterade (godkända) att utföra tredjepartscertifieringar för de standarder deras ackreditering omfattar. Certifieringsorganen utför certifiering av sina kunder för de standarder man har ackreditering, samtidigt som de har kommersiella syften. Denna studie undersöker hur certifieringsorgan hanterar sin kommersiella respektive opartiska kontrollerande roll. Standarder utgör grunden för certifikat/verifieringar och utfärdas av internationella eller nationella certifieringsorgan. Certifieringsorganen certifierar och kontrollerar att uppdragsgivaren, kunden, möter kraven enligt standarden. I detta arbete har certifieringsorganens processer kvalitativt studerats i relation till standarder som omfattar socialt ansvar (Corporate Sociala Responsibility; CSR) och vilket utrymme dessa standarder ger för certifieringsorganen att godkänna. Det studeras även hur certifieringsorganen säkerställer att kvalitetsnivån, för den standard certifikat utfärdas, bibehålls och inte underkastas certifieringsorganens kommersiella intressen. Slutligen har studien belyst vilken kontroll som sker över certifieringsorganens arbete. Av 33 olika certifieringsorgan med verksamhet i Sverige, varav 13 stycken till förfrågades, valde sex att medverka på intervju. Studien visar att certifieringsorganens affärsmodell rörande certifiering främst framhäver certifieringsorganen som “förtroendeväktare”, där certifieringsorganen erbjuder sina kunder “trovärdighet och kunskap”. Undersökningen visar inte mer än i ett fall att certifieringsorgan utför certifieringar till ett lågt pris (relativt konkurrenterna). Vidare visar studien att det finns viss risk att certifieringsorganen mer godtyckligt godkänner certifiering för att säkerställa affären. Dessutom finns en risk att opartiskhet råder och att standarders kvalitetsnivåer för godkännande urvattnas. Det finns tydliga processer för certifiering och kontroll sker både internt och externt av SWEDAC. Detta begränsar sannolikt certifieringsorganens möjligheter att certifiera/verifiera och samtidigt ha kommersiellt syfte (att tjäna pengar), vilket gör att många certifieringsorgans organisationer även ägnar sig åt andra verksamheter exv. testning och inspektion. Vidare behöver studien fördjupas och underlaget breddas för att säkerställa den i denna studie beskrivna situation. Det är dessutom intressant att konstatera att SWEDAC, som är högst upp i ackrediterings-hierarkin, har ekonomiska intressen i certifieringsprocessen. Liknande situation gäller SIS, vilka ansvarar för de standarder som ligger till grund för certifieringen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagment & organisationsv
dc.relation.ispartofseries17:14sv
dc.subjectCSRsv
dc.subjectISO 26000sv
dc.subjectcertifieringsorgansv
dc.subjectsocialt ansvarsv
dc.subjectcertifieringsv
dc.subjectverifieringsv
dc.subjectkontrollsv
dc.subjectekonomiska intressensv
dc.subjectopartiskhetsv
dc.subjectupprätthålla standardersv
dc.title”Att godkänna & tjäna pengar samtidigt”. Certifieringsorgan & deras roll gällande certifiering/verifiering av Corporate Social Responsibility (CSR)sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post