”Att godkänna & tjäna pengar samtidigt”. Certifieringsorgan & deras roll gällande certifiering/verifiering av Corporate Social Responsibility (CSR)
Abstract
I Sverige finns enligt statliga organisationen SWEDAC 33 olika certifieringsorgan.
Certifieringsorganen har av SWEDAC blivit ackrediterade (godkända) att utföra
tredjepartscertifieringar för de standarder deras ackreditering omfattar. Certifieringsorganen
utför certifiering av sina kunder för de standarder man har ackreditering, samtidigt som de
har kommersiella syften. Denna studie undersöker hur certifieringsorgan hanterar sin
kommersiella respektive opartiska kontrollerande roll.
Standarder utgör grunden för certifikat/verifieringar och utfärdas av internationella eller nationella certifieringsorgan. Certifieringsorganen certifierar och kontrollerar att
uppdragsgivaren, kunden, möter kraven enligt standarden. I detta arbete har
certifieringsorganens processer kvalitativt studerats i relation till standarder som omfattar
socialt ansvar (Corporate Sociala Responsibility; CSR) och vilket utrymme dessa standarder
ger för certifieringsorganen att godkänna. Det studeras även hur certifieringsorganen
säkerställer att kvalitetsnivån, för den standard certifikat utfärdas, bibehålls och inte underkastas certifieringsorganens kommersiella intressen. Slutligen har studien belyst vilken kontroll som sker över certifieringsorganens arbete. Av 33 olika certifieringsorgan med verksamhet i Sverige, varav 13 stycken till förfrågades, valde sex att medverka på intervju.
Studien visar att certifieringsorganens affärsmodell rörande certifiering främst framhäver
certifieringsorganen som “förtroendeväktare”, där certifieringsorganen erbjuder sina kunder
“trovärdighet och kunskap”. Undersökningen visar inte mer än i ett fall att certifieringsorgan
utför certifieringar till ett lågt pris (relativt konkurrenterna). Vidare visar studien att det finns
viss risk att certifieringsorganen mer godtyckligt godkänner certifiering för att säkerställa
affären. Dessutom finns en risk att opartiskhet råder och att standarders kvalitetsnivåer för
godkännande urvattnas. Det finns tydliga processer för certifiering och kontroll sker både
internt och externt av SWEDAC. Detta begränsar sannolikt certifieringsorganens möjligheter
att certifiera/verifiera och samtidigt ha kommersiellt syfte (att tjäna pengar), vilket gör att många certifieringsorgans organisationer även ägnar sig åt andra verksamheter exv. testning
och inspektion.
Vidare behöver studien fördjupas och underlaget breddas för att säkerställa den i denna studie
beskrivna situation. Det är dessutom intressant att konstatera att SWEDAC, som är högst upp
i ackrediterings-hierarkin, har ekonomiska intressen i certifieringsprocessen. Liknande
situation gäller SIS, vilka ansvarar för de standarder som ligger till grund för certifieringen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-08-28Author
Stolt, Sarah
Keywords
CSR
ISO 26000
certifieringsorgan
socialt ansvar
certifiering
verifiering
kontroll
ekonomiska intressen
opartiskhet
upprätthålla standarder
Series/Report no.
Managment & organisation
17:14
Language
swe