• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bemannings- och tillsvidaretjänstens betydelse för organisationsidentifikation - En jämförande studie om hur tillsvidare- och bemanningsanställda identifierar sig med organisationen där de utför sitt arbete

Abstract
År 1985 introducerade forskarna Albert & Whetten begreppet organisationsidentitet, vilket sammanfattat är hur anställda uppfattar sin organisation. Ju mer individernas sociala identitet överensstämmer med organisationensidentiteten desto bättre presterar organisationen och detta är en av förklaringarna till att forskningsområdet har ökat i popularitet. Idag förekommer det mer frekvent att arbetskraften i företag består av både direkt anställd och bemanningsanställd personal. Bemanningsföretag som hyr ut personal är ett relativt nytt fenomen och marknaden för dessa är under tillväxt. Det är därför intressant att undersöka hur direkt anställd och bemanningsanställd personal identifierar sig med företaget. Syftet med studien är att lyfta fram båda gruppers perspektiv och belysa möjliga skillnader och likheter i hur de identifierar sig med företaget. Undersökningen utgår från ett kvalitativt arbetssätt där totalt åtta intervjuer genomfördes på ett logistikföretag i Göteborgsområdet. Fyra personer intervjuades från respektive grupp och resultaten av dessa intervjuer analyserades sedan med hjälp av Edwards och Pecceis (2007) analysmodell för organisationsidentifikation. Studien kom fram till att det föreligger både skillnader och likheter i hur grupperna identifierar sig med organisationen men att intervjupersonerna som var direkt anställda av organisationen visade på en starkare identifikation.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57493
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_57493_1.pdf (500.9Kb)
Date
2018-08-29
Author
Fritzon, Kristian
Bergström, Björn
Keywords
Organisationsidentitet
organisationsidentifikation
social identity theory
bemanningsföretag
bemanningsanställd
konsult
tillsvidareanställd
direkt anställd
Series/Report no.
Managment & organisation
17:07
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV