• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fritidspedagogen som försvann eller Vem bryr sig om fritids?

Sammanfattning
GÖTEBORGS UNIVERSITET Institutionen för pedagogik och didaktik ABSTRACT Titel: Fritidspedagogen som försvann eller Vem bryr sig om fritids? Författare: Carina Brockmar, Susanne Rikner Handledare: Mikael Nilsson Examinator: Owe Stråhlman Typ av arbete: Examensarbete 10 p Program och kurs: Lärarprogrammet med inriktning mot yngre åldrar, LAU 350 Antal sidor: 26 Datum: 5 juni, 2006 _________________________________________________________________________ Inledning: Fritidshemmet och fritidspedagogerna har ställts inför stora förändringar de senaste femton åren. Lärarutbildningen har också förändrats och få studenter väljer inriktning mot yngre åld-rar och fritidshem. Vi ville veta mer om hur det blivit så här och varför fritidshemmet blivit så osynligt i utbildningarna. Syfte: Syftet med examensarbetet är att sätta fokus på fritidshemmet och läraren med inriktning mot fritidshem samt ställa utvecklingen i utbildningen i relation till situationen ute i arbetslivet. Vi vill problematisera resultatet av utvecklingen och undersöka om utvecklingen är önskvärd eller beror på okunskap. Metod: Vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer och litteraturstudier som metod Resultat: Intervjuerna uttrycker och bekräftar vår oro inför utvecklingen. Kunskapen om yrket och verksamheterna är låg. Litteraturen bekräftar att det är skolan som gjort de största vinsterna av utvecklingen, då fritidshemmen integrerats i skolan och samverkan utvecklas mellan verk-samheterna. Många utttrycker ett ”osynliggörande” av yrkesidentitet och verksamhet. Konse-kvenserna av de dubbla yrkesrollerna som pedagogerna mot yngre åldrar skulle få är dåligt belyst, och resultatet av förändringarna i utbildningen tenderar att sänka statusen på dessa inriktningar. Diskussion: Vår oro inför yrkets framtid och verksamheten fritidshem har genom litteraturstudier och in-tervjuer bekräftats. Skolans kultur dominerar kunskapssyn samt ofta även verksamhet och pedagoger i fritidshem efter fritidshemmets integration i skolan. Kunskapen om verksamheten och yrket är lågt både hos studenter såväl som lärarutbildare och allmänhet. Kunskapen om och användningen av styrdokumentet Allmänna råd för fritidshem är låg. Mer kunskap behövs om vad som går förlorat i den utveckling som nu sker. Sökord: Fritidshem, fritidspedagog, Lärare med inriktning mot yngre åldrar, Allmänna råd för fritids-hem, fritidspedagogik
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/575
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-27.pdf (395.4Kb)
Datum
2006
Författare
Brockmar, Carina
Rikner, Susanne
Nyckelord
Lärare med inriktning mot yngre åldrar
fritidspedagogik
Fritidshem
fritidspedagog
Allmänna råd för fritids-hem
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-27
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV