INFLUENCERS- VÄN ELLER FIENDE? - En kvalitativ intervjustudie om hur tonårstjejer uppfattar influencers
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur tonårstjejer uppfattar
influencers.
Teori: Studiens referensram tar avstamp i Parasociala interaktionsteorin, Social jämförelse-teorin
samt identitetsteorier.
Metod: En kvalitativ metod innehållande tre stycken semistrukturerade parintervjuer.
Material: Tre stycken inspelade och transkriberade intervjuer, med sex stycken respondenter i
åldrarna 13 och 14 år. Därtill innefattar studien en bilaga i form av en intervjuguide.
Resultat: Föreliggande studie fastslår att tonårstjejers uppfattningar om influencers varierar.
Resultaten visar på att influencers kan ses som förebilder (positiv uppåtgående jämförelse),
som vänner (lateral jämförelse av omdöme) samt som fiender (negativ uppåtgående
jämförelse). Genom jämförelser med profilerna utvärderar respondenterna sig själva och
sin självbild. Studien visar på att effekterna av jämförelser kan leda till både
självförstärkande och självförgörande för respondenternas självbild. Positiva uppåtgående
jämförelser med förebilder kan inspirera och motivera mottagarna att efterlikna denne.
Ytliga självförbättringsmotiv är centralt i denna typ av jämförelse, vilket förbättrar
individers självbild och självkänsla. Negativ uppåtgående social jämförelse med förebilder
kan leda till känslor av hjälplöshet, avundsjuka och missnöjdhet, vilket försämrar individers
självbild och självkänsla. Ytliga självförgörandemotiv är centralt i denna typ av jämförelse,
vilket försämrar individers självbild och självkänsla. Vidare visar studiens resultat på att
influencers kan liknas vid vänner. Den laterala sociala jämförelsen av omdöme leder till
positiva effekter i form av strävan att efterlikna karaktärsdrag, värderingar och åsikter som
profilerna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-09-12Author
Bergendahl, Emma
Keywords
Medialisering, Sociala medier, Identitet, Parasocial interaktion, Social jämförelse, Influencers, Tonåringar, Livsstil, Online/Offline
Series/Report no.
MKVC1041
Language
swe