• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

INFLUENCERS- VÄN ELLER FIENDE? - En kvalitativ intervjustudie om hur tonårstjejer uppfattar influencers

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur tonårstjejer uppfattar influencers. Teori: Studiens referensram tar avstamp i Parasociala interaktionsteorin, Social jämförelse-teorin samt identitetsteorier. Metod: En kvalitativ metod innehållande tre stycken semistrukturerade parintervjuer. Material: Tre stycken inspelade och transkriberade intervjuer, med sex stycken respondenter i åldrarna 13 och 14 år. Därtill innefattar studien en bilaga i form av en intervjuguide. Resultat: Föreliggande studie fastslår att tonårstjejers uppfattningar om influencers varierar. Resultaten visar på att influencers kan ses som förebilder (positiv uppåtgående jämförelse), som vänner (lateral jämförelse av omdöme) samt som fiender (negativ uppåtgående jämförelse). Genom jämförelser med profilerna utvärderar respondenterna sig själva och sin självbild. Studien visar på att effekterna av jämförelser kan leda till både självförstärkande och självförgörande för respondenternas självbild. Positiva uppåtgående jämförelser med förebilder kan inspirera och motivera mottagarna att efterlikna denne. Ytliga självförbättringsmotiv är centralt i denna typ av jämförelse, vilket förbättrar individers självbild och självkänsla. Negativ uppåtgående social jämförelse med förebilder kan leda till känslor av hjälplöshet, avundsjuka och missnöjdhet, vilket försämrar individers självbild och självkänsla. Ytliga självförgörandemotiv är centralt i denna typ av jämförelse, vilket försämrar individers självbild och självkänsla. Vidare visar studiens resultat på att influencers kan liknas vid vänner. Den laterala sociala jämförelsen av omdöme leder till positiva effekter i form av strävan att efterlikna karaktärsdrag, värderingar och åsikter som profilerna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57607
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_57607_1.pdf (829.1Kb)
Date
2018-09-12
Author
Bergendahl, Emma
Keywords
Medialisering, Sociala medier, Identitet, Parasocial interaktion, Social jämförelse, Influencers, Tonåringar, Livsstil, Online/Offline
Series/Report no.
MKVC1041
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV