Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Linnéa
dc.contributor.authorPersson, Ebba
dc.date.accessioned2018-09-12T07:38:16Z
dc.date.available2018-09-12T07:38:16Z
dc.date.issued2018-09-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57610
dc.description.abstractSyfte: Syftet är att ge en fördjupad förståelse för hur storytelling används som kommunikativt grepp bland välgörenhetsorganisationer. Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av narrativ teori, tillsammans med teori om retorik och semiotik. Metod: Kvalitativ textanalys. Material: UNICEF Sveriges kampanjfilm Katastrofer är olika stora i olika länder och Cancerfondens kampanjfilm Minns det som igår. Resultat: Katastrofer är olika stora i olika länder berättar en historia med hjälp av satir för att framkalla en känsla av skam. Minns det som igår berättar en historia som ska skapa igenkänning och leda till medlidande. Båda kampanjfilmerna går i linje med vad teori och tidigare forskning har sagt om storytelling och framkallar känslor för att öka donationer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMKVC1046sv
dc.subjectStorytelling, reklam, välgörenhetsorganisationer, marknadiseringsv
dc.titleATT SKAPA SKULD OCH MEDLIDANDE FÖR ATT ÖKA DONATIONER - En kvalitativ textanalys av två välgörenhetsorganisationers arbete med storytelling i sina kampanjfilmersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record