dc.contributor.author | Markkinen, Hanna | |
dc.contributor.author | Svensson, Fanny | |
dc.date.accessioned | 2018-09-12T14:18:19Z | |
dc.date.available | 2018-09-12T14:18:19Z | |
dc.date.issued | 2018-09-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/57635 | |
dc.description | Purpose: The purpose is to examine the impact of background noise on learning abilities in children with and without hearing loss in their learning environment. Method: The study is a descriptive literature review. The databases PubMed and Cinahl were used to find articles. The material consists of 14 articles published between 2008-2016. The children in the studies were between 5-15 years old as the aim was to examine the impact of noise in a learning environment.
Result: The results indicate that children, with and without hearing loss, are negatively affected by noise in their learning environment, especially younger children. Children with hearing loss process incoming information more than their control group, especially when background noise is present. Children with hearing loss have more cognitive load in order to interpret speech. The results also indicate that different kinds of noise have different effects in children's learning abilities.
Conclusion: The outcome of results was quite similar, but there were studies where some children were not affected at the same amount by background noise. It was difficult to draw a general conclusion about how children were affected by background noise as the articles investigated different kinds of noise and their different impact on the children's learning abilities. | sv |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet är att försöka kartlägga hur bakgrundsbuller påverkar förmågan till inlärning hos barn med och utan hörselnedsättning i deras lärmiljö.
Metod: Arbetet är en beskrivande litteraturstudie. Databaserna PubMed och Cinahl användes för att söka artiklar. Materialet består av 14 artiklar publicerade mellan åren 2008–2016. Då syftet är att undersöka bullers påverkan i lärmiljön valdes artiklar där barnen var mellan 5–15 år.
Resultat: Resultaten tyder på att barn både med och utan hörselnedsättning påverkas negativt i sin inlärning av bakgrundsbuller, framförallt yngre barn. Barn med hörselnedsättning bearbetar inkommande information mer än deras kontrollgrupp, framförallt när bakgrundsljud förekommer. Barn med hörselnedsättning får mer kognitiv belastning för att kunna förstå innehållet i tal. Resultaten tyder också på att olika slags buller har olika påverkan på barns igenkänning och taluppfattning.
Konklusion: Resultaten var relativt enade men det förekom studier där barnen inte påverkades i samma utsträckning av bakgrundsbuller. Det är svårt att dra generella slutsatser om hur barn påverkas av bakgrundsbuller då artiklarna berör olika sorters buller och deras olika påverkan på barns inlärning. | sv |
dc.subject | children | sv |
dc.subject | hearing loss | sv |
dc.subject | hearing impairment | sv |
dc.subject | noise | sv |
dc.subject | aircraft noise | sv |
dc.subject | speech noise | sv |
dc.subject | speech | sv |
dc.subject | learning | sv |
dc.subject | elementary school | sv |
dc.subject | classroom | sv |
dc.subject | speech recognition | sv |
dc.subject | working memory | sv |
dc.subject | reverberation | sv |
dc.subject | road traffic | sv |
dc.title | BAKGRUNDSBULLERS PÅVERKAN PÅ INLÄRNINGSMÖJLIGHETER I KLASSRUMSLIKA MILJÖER HOS BARN MED OCH UTAN HÖRSELNEDSÄTTNING En beskrivande litteraturstudie | sv |
dc.title.alternative | NOISE IMPACT ON LEARNING ABILITIES IN CHILDREN WITH AND WITHOUT HEARING LOSS IN CLASSROOM-LIKE ENVIRONMENTS A descriptive review of the literature | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |