Show simple item record

dc.contributor.authorNyhlén, Elias
dc.contributor.authorNyberg, Johan
dc.date.accessioned2018-09-12T14:23:40Z
dc.date.available2018-09-12T14:23:40Z
dc.date.issued2018-09-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57636
dc.descriptionPurpose: The purpose of this study is to investigate if the motivation of the test subject influences the pupil dilation in different listening conditions. The goal is to assess effort involved in speech recognition with both rating scales (as an indicator of perceived effort) and pupillometry (as an indicator of objective effort). Method: Fourteen subjects participated in the study, of which 3 were women and 11 men. The subjects were presented three lists of Danish HINT (Hearing in noise-test) with 4-talker babble noise. HINT was performed on one easy, one medium and one hard condition. During the HINT, the subject wore Pupil Labs eye-tracking headset to measure the peak pupil dilation (PPD). After each list, the subjects rated their perceived effort and motivation on a questionnaire consisting of five questions. Result: The results from this study indicates a significant increase in listening effort for both the perceived effort and the PPD from the easy to the medium condition. However from the medium to hard condition, the PPD decreased while the perceived effort showed no significant difference. The results also shows that the motivation decreases with increasing task demands. Conclusion: This study shows that when task demands get higher, the subjects’ motivation decreased. There was a difference between the perceived effort (as measured by the questionnaire) and the objective effort (as measured by the pupillometry). The perceived effort indicate that the hard condition is at least as effortful as the medium condition, while the objective effort indicate that the subjects spend less effort in the hard condition compared to the medium condition.sv
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att undersöka om motivation hos testpersoner påverkar pupillens storlek i olika lyssningsförhållanden. Målet är även att bedöma ansträngning i olika lyssningsförhållanden med både skattningsskalor (som ett mått av upplevd ansträngning) samt pupillometri (som ett mått av objektiv ansträngning). Metod: Fjorton testpersoner deltog i studien, varav 3 kvinnor och 11 män. Testpersonerna fick lyssna på tre listor av danska HINT (Hearing in noise-test) där bruset bestod av fyra talare. HINT genomfördes i ett lätt, ett medelsvårt och ett svårt förhållande. Under tiden HINT genomfördes mättes peak pupil dilation (PPD) med Pupil Labs eye-tracking headset. Efter varje lista fick testpersonerna skatta deras upplevda ansträngning och motivation i ett frågeformulär bestående av fem frågor. Resultat: Resultaten från denna studie indikerar att det finns en signifikant ökning av lyssningsansträngning för både upplevd ansträngning samt PPD mellan det lätta och medelsvåra förhållandet. Mellan det medelsvåra och svåra förhållandet kunde man däremot se att PPD sjönk medans den upplevda ansträngningen ej visade någon signifikant skillnad. Resultaten visade även att motivationen sjönk med stigande svårighetsgrad på lyssningsförhållandet. Konklusion: Denna studie visade att när lyssningsförhållandet blir svårare sjunker testpersonernas motivation. En signifikant skillnad uppmättes mellan upplevd ansträngning (mätt med frågeformulär) och objektiv ansträngning (mätt med pupillometri). Den upplevda ansträngningen indikerar att det svåra förhållandet är minst lika ansträngande som det medelsvåra, medans den objektiva ansträngningen indikerar att testpersonerna anstränger sig mindre på det svåra förhållandet jämfört med det medelsvåra.sv
dc.subjectListening effortsv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectpupillometrysv
dc.subjectLyssningsansträngningsv
dc.subjectpupillometrisv
dc.titleLYSSNINGSANSTRÄNGNING I UTMANANDE LYSSNINGSFÖRHÅLLANDEN En pupillometristudie på personer med hörselnedsättningsv
dc.title.alternativeLISTENING EFFORT IN ADVERSE LISTENING CONDITIONS A pupillometry study on hearing impaired listenerssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record