• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stöttning i teaterämnet - En studie som undersöker hur teaterlärare och elever diskuterar olika behov och anpassningar

Abstract
I denna kvalitativa intervjustudie undersöks hur två teaterlärare diskuterar arbete för att elever ska uppnå teaterämnets kursmål i gymnasieskolan, samt hur två elevgrupper i teater reflekterar kring behov för att uppfylla kursmålen i teaterämnet. Intervjuerna analyseras utifrån ett sociokulturellt lärandeperspektiv. Resultatet visar att hög frånvaro är den största anledningen till att elever inte blir godkända i teaterämnet. Vidare visas olika exempel på vad stöttning kan innebära kopplat till extra anpassningar, särskilt stöd vid funktionsvariationer, samt anpassad studiegång vid psykisk ohälsa hos elever. Utöver detta visar resultatet en önskan hos elever om mer direkt återkoppling från teaterlärarna i elevernas arbete på scen. Slutligen presenteras en diskussion kring anpassad studiegång efter elevernas önskemål. Studien diskuterar vikten av inkludering och kommunikation i teaterämnet. Studien diskuterar också fördelen med heterogena klasser, i vilka eleverna stöttar varandra genom sina olika livserfarenheter. Vidare diskuteras hur olika hjälpmedel är viktiga inom skola och lärande och olika möjligheter till anpassning som finns i teaterämnet. Studien avslutas med ett förslag på vidare forskning rörande hur undervisning skulle kunna anpassas efter elevers behov utan att teaterämnet påverkas negativt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57734
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_57734_1.pdf (760.0Kb)
Date
2018-09-21
Author
Korhonen, Jenny
Keywords
teater, undervisning, gymnasiet, behov, stöd, stöttning, anpassningar, kursmål
Series/Report no.
Lärarutbildningsnämnden (2010-)Examensarbete avancerad nivå
VT17-6100-004-LGTA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV