Talande texter och samtalande elever. Om litteratursamtal med gymnasister utifrån bibeltext
Abstract
Denna kvalitativa studie har haft som grund att undersöka hur svenskämnet kan använda bibeltext som samtalsunderlag i litteratursamtal med gymnasister i svenskundervisningen. Två grupper fick vid två tillfällen samtala utifrån bibelberättelsen där Abraham offrar Isak (1 Mos 22:1-19) samt de frågor som ställdes utifrån min existentiellt didaktiska läsning av texten. Som hjälp i min läsning använde jag mig av teologen Sören Kirkegaards och litteraturvetaren Eric Auerbachs läsningar av samma text.
Vid min analys av samtalen använde jag mig av begreppet livstydning, hämtat från teologins domän, som ett sätt att visa hur litteraturläsning i klassrummet kan göras relevant och hur bibeltext kan läsas estetiskt.
De totalt fyra samtalen med två grupper med 4-5 elever inleddes med frågor om texten och öppnades sedan upp mer mot elevernas egna liv utifrån bl.a. frågor om livsval men också om deras erfarenhet av läsning av text mer
generellt och av Bibeltext specifikt. Båda grupperna fick frågor utifrån min
didaktiska läsning och höll sig inledningsvis textnära i sin analys av
textens innehåll och budskap, innan svararen blev bredare och mer inneslöt elevernas egna liv.
Svenskämnet har utifrån ämnesplan goda möjligheter i att visa på hur text kan användas för att samtala om livet, så att uppgifter utifrån litteratur samt
läsning i skolan blir än mer autentiskt och verklighetsnära.
Degree
Student essay