Show simple item record

dc.contributor.authorAsker, Christophersv
dc.date.accessioned2018-10-29T21:07:36Z
dc.date.available2018-10-29T21:07:36Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58041
dc.description.abstractDenna kvalitativa studie har haft som grund att undersöka hur svenskämnet kan använda bibeltext som samtalsunderlag i litteratursamtal med gymnasister i svenskundervisningen. Två grupper fick vid två tillfällen samtala utifrån bibelberättelsen där Abraham offrar Isak (1 Mos 22:1-19) samt de frågor som ställdes utifrån min existentiellt didaktiska läsning av texten. Som hjälp i min läsning använde jag mig av teologen Sören Kirkegaards och litteraturvetaren Eric Auerbachs läsningar av samma text. Vid min analys av samtalen använde jag mig av begreppet livstydning, hämtat från teologins domän, som ett sätt att visa hur litteraturläsning i klassrummet kan göras relevant och hur bibeltext kan läsas estetiskt. De totalt fyra samtalen med två grupper med 4-5 elever inleddes med frågor om texten och öppnades sedan upp mer mot elevernas egna liv utifrån bl.a. frågor om livsval men också om deras erfarenhet av läsning av text mer generellt och av Bibeltext specifikt. Båda grupperna fick frågor utifrån min didaktiska läsning och höll sig inledningsvis textnära i sin analys av textens innehåll och budskap, innan svararen blev bredare och mer inneslöt elevernas egna liv. Svenskämnet har utifrån ämnesplan goda möjligheter i att visa på hur text kan användas för att samtala om livet, så att uppgifter utifrån litteratur samt läsning i skolan blir än mer autentiskt och verklighetsnära.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleTalande texter och samtalande elever. Om litteratursamtal med gymnasister utifrån bibeltextsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för litteratur, idéhistoria och religionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record