• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tyst läsning i skolan. Observationer och intervjuer av elever i årskurs 3

Abstract
Nyckelord: Tyst läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter, The simple view of reading, Matteuseffekten. Abstract Titel: Tyst läsning i skolan – observationer och intervjuer av elever i årskurs 3. Syftet med denna studie var att undersöka hur elever i årskurs 3 agerar under lektioner med tyst läsning i skolan och hur de uttrycker sig om läsning. Frågeställningarna var: Hur agerar eleverna under lektioner med tyst läsning i de observerade klassrummen? Hur uttrycker eleverna sig om sin inställning till läsning? Hur uttrycker eleverna sig om sin egen läsning? Det teoretiska ramverket utgick från sociokulturell teori (Vygotskij, 2001) och specialpedagogiska perspektiv med tyngdpunkt på Haugs dilemmaperspektiv (Haug, 1998). Studien var kvalitativ, inspirerad av etnografisk ansats. Metoderna som användes för insamling av empiri var kombinationen av observationer och intervjuer. Studien genomfördes i årskurs tre på två olika skolor och urvalet gjordes genom ett bekvämlighetsurval. Analysmetoden av det producerade materialet utgick från Fangens analys av observationsmaterial (Fangen, 2005). Resultatet av studien visade att de elever som under lektioner med tyst läsning i huvudsak ägnade tiden åt att läsa, i de flesta fall hade god avkodningsförmåga och läste med flyt. De hade också strategier för att kunna ta sig an och förstå nya ord. Samtliga uttryckte en positiv inställning till läsning, och flertalet hade läsning som ett naturligt inslag i hemmiljön. Elever som under lektionerna ägnade sin tid till stor del åt annat än läsning, hade vanligtvis inte kommit så långt i sin läsutveckling att de nått läsflyt. De hade ännu inte utvecklat effektiva strategier för läsförståelse, och uttryckte att de upplevde den egna läsningen som ansträngande. Läsning på fritiden förekom hos denna grupp elever sällan. Att tidigt uppmärksamma elever som ägnar lektionerna med tyst läsning till annat och att stödja dessa elever på både grupp- och individnivå, är
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/58065
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_58065_1.pdf (894.2Kb)
Date
2018
Author
Malmgren, Maria
Rasmussen Larsson, Åsa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV