Elevhälsans arbete arbete med heder
Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka hur olika professioner i elevhälsan ser på sitt arbete kring heder. Hur de samverkar med varandra och med externa aktörer, vilka samverkansstrategier de använder sig av och vilka kulturella dilemman de ställs inför.
Studien har på ett särskilt sätt uppmärksammat elevhälsans arbete med hedersrelaterat våld och förtryck. Fokus har alltså inte varit på hedersrelaterat våld och förtryck i sig, eller hur detta bör åtgärdas, utan på elevhälsans möjligheter att samverka, kartlägga och hantera elevers situation med syfte att säkerställa elevers hälsa och skolplikt.
Teori: Studien har analyserat och problematiserat resultaten utifrån det interkulturella perspektivet.
Metod: Undersökningen är en kvalitativ intervjustudie. Den har beskrivit, analyserat och förstått elevhälsans arbete med hjälp av semistrukturerade intervjuer.
Empirin har bearbetats utifrån en kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Resultatet i studien har visat att elevhälsans samverkansstrategier kring hedersrelaterat våld och förtryck är bristfälliga på ett flertal punkter. Elevhälsan har en önskan att samverka och inta ett interkulturellt förhållningssätt, men det försvåras av olika dilemman.
Elevhälsans arbete på de två skolorna genomsyras av två olika teoretiska perspektiv på heder; det kulturella perspektivet och det intersektionella perspektivet. Det avspeglar sig genom elevhälsans olika uppfattningar och förståelse av heder.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018Författare
Alexandersson Møller, Esther
Persson, Heléne
Språk
sv