• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsa, vad är det? - En studie av hälsans betydelse i ämnet idrott och hälsa.

Sammanfattning
Abstract Institution Sociologiska institutionen Lärarprogrammet Författare Lars Åkerström & Mats Cromdal Titel Hälsa, vad är det? - En studie av hälsans betydelse i ämnet idrott och hälsa. Problem, syfte och frågor Syftet med detta arbete är att undersöka idrottslärarnas samt elevernas syn på vad hälsa innebär i ämnet idrott och hälsa. Vi vill ta reda på hur åsikterna fördelades och om lärarnas syn och tanke överensstämde med elevernas. Med undersökningen vill vi även se om resultaten överensstämmer med målen inom läroplanen samt kursplaner. Vi kommer dock i denna undersökning att fokusera på den del av hälsoperspektivet som har med mer teoretiska kunskaper att göra. Material, metod och analyser Denna uppsats bygger på material i form av litteratur om hälsa samt resultat från intervjuer och elevenkäter med fem idrottslärare samt deras 9: e klassare vid tre skolor i Göteborg. Studien redovisas med hjälp av diagram för att på så sätt ge en tydlig bild av resultatet. Resultat och diskussion Undersökningen visar att det finns ett stort intresse för hälsofrågor, både bland lärare och bland elever, men att det råder varierad uppfattning om svaret - vad bör ingå i begreppet hälsa och hur bör det användas i ämnet idrott och hälsa. Lärare bör lägga större vikt vid denna typ av kunskap då dessa med tiden kommer leda till en bättre folkhälsa. Vid flertalet av frågorna i enkätundersökningen ser man tydliga skillnader mellan elevernas och lärarnas svar. Exempelvis var det över 70 % av eleverna som svarade att de kunde tänka sig att få mer kunskap om hur kroppen fungerar när de utför fysisk aktivitet. Trots detta visar det sig att få av eleverna får möjlighet till utbildning inom detta område då lärarna anser att tiden inte räcker till. Nyckelord Hälsa, teori, betyg och bedömning
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/581
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-31.pdf (558.1Kb)
Datum
2006
Författare
Cromdal, Mats
Åkerström, Lars
Nyckelord
betyg
bedömning
Hälsa
teori
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-31
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV