En studie av tillförlitligheten hos CELF-4 som språkbedömningsmaterial i åldrarna 13:0 - 15:3 år
A study investigating CELF-4, Swedish version as a language assessment tool for adolescents age 13:0 - 15:3
Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka om den svenska översättningen av CELF-4, 9:0-12:11 år, fungerade som bedömningsmaterial för åldern 13:0–15:3 år. Totalt inkluderades 27 deltagare från sex olika skolor i södra Sverige. Kompletterande enkät gällande deltagarnas språkliga bakgrund användes för att studera skillnader i resultat mellan enspråkiga och flerspråkiga deltagare. En enkät skickades även ut till vårdnadshavare med frågor om utbildningsnivå och yrke för att möjliggöra analys utifrån socioekonomisk status. Resultatet visade att flera deltest i den tidigare svenska översättningen av CELF-4 även kan användas vid bedömning av språklig förmåga hos högstadieelever till och med årskurs 8 i åldern 13:0–15:3. Vissa deltest uppvisade dock brister i kultur- och åldersanpassning. Signifikanta skillnader mellan deltagarnas prestationer sågs vad gäller både flerspråkighet och socioekonomisk status där flerspråkighet och lägre socioekonomisk status visar på samband med svagare resultat på deltesten i CELF-4.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The current study aimed to evaluate whether CELF-4 is a tool suitable to assess language functions in adolescents between 13:0 and 15:3 years of age. 27 participants took part in the study. The Swedish version of CELF-4 including the Pragmatic Profile was used in the study. A questionnaire was sent to collect information on the participants’ language background. Information regarding socioeconomic factors was obtained through a questionnaire answered by the participants’ caregiver. The results indicate that most of the subtests in CELF-4 are well suited for the current age-group, with a few exceptions where lack of adjustments related to age and culture were seen in some of the subtests. Significant differences were found between bilingual and monolingual participants where the bilingual participants generally tended to score lower on CELF-4. When studying correlations between socioeconomic status and subtest scores, participants associated with lower socioeconomic status scored lower than their peers.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018-12-12Författare
Gustafsson, Maria
Hedman, Eli
Nyckelord
CELF-4
CELF-4
socioekonomisk status
socioeconomic status
flerspråkighet
bilingualism
språklig bedömning
language assessment
högstadieelever
adolescence
Serie/rapportnr.
2018
311
Språk
swe