• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Narrativ förmåga och verbalt arbetsminne hos en grupp 6-9 åriga internationellt adopterade barn med läpp-käk-gomspalt

Narrative ability and verbal working memory in a group of 6-9 years’ old internationally adopted children with cleft lip and palate

Abstract
I föreliggande studie undersöktes den narrativa förmågan och det verbala arbetsminnet hos 56 internationellt adopterade barn i åldrarna 6-9 år. I studien fanns två deltagargrupper; en grupp med unilateral läpp-käk-gomspalt och en grupp utan läpp-käk-gomspalt. Materialet bestod av ljudinspelningar där deltagarna testades med Buss-sagan och Sifferrepetition ur CELF-4. Sammantaget visade studien inga statistiskt signifikanta skillnader mellan de två grupperna avseende resultaten på de två testerna. Mellan resultaten på Buss-sagan och Sifferrepetition fanns svaga samband likaså mellan adoptionsålder och resultaten på Buss-sagan och Sifferrepetition. Deltagarna i föreliggande studie presterade, på båda testerna, lägre jämfört med genomsnittet för barn i deras ålder. Studiens resultat kan bidra till en ökad kunskap kring internationellt adopterade barn med och utan läpp-käk-gomspalt.
Degree
Student essay
Other description
The present study examined the narrative ability and the verbal working memory in 56 internationally adopted children aged 6-9 years. The study consisted of two participant groups, one where the participants had unilateral cleft lip and palate and one group without cleft lip and palate. The study used audio recordings where the participants were tested with the Busstory test and Digit span from the CELF-4. No statistically significant group differences were found for the results of the two tests. Weak correlations were found between the participants test scores on the Bus-story test and Digit span and also between the age at adoption and the participants test scores on both tests. Compared to test standards for their age, the participants in the present study had lower test scores on both tests. This is valuable findings that contribute to the research about internationally adopted children with and without cleft lip and palate.
URI
http://hdl.handle.net/2077/58389
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (397.7Kb)
Date
2018-12-13
Author
Johansson, Ida
Sandström, Loisa
Keywords
Internationellt adopterad
läpp-käk-gomspalt
narrativ förmåga
verbalt arbetsminne
adoptionsålder
Internationally adopted
cleft lip and palate
narrative ability
verbal working memory
age at adoption
Series/Report no.
2018
316
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV