• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Komplext semantiskt verbalt ordflöde hos elever i årskurs 3 och årskurs 6

Complex semantic verbal fluency for Swedish pupils in 3th and 6th grade

Abstract
I föreliggande studie prövades ett nytt bedömningsinstrument av ordflöde (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) på 49 svenska elever i årskurs 3 (9 år) respektive årskurs 6 (12 år). Begreppsvaliditeten hos bedömningsinstrumentet undersöktes i relation till etablerade ordflödestest; FAS, djur och verb. Resultat, bland annat i form av signifikant högre antal icke-adekvata svar i jämförelse med de etablerade testerna, visade att COSEF var svårt. Korrelationsanalysen för årskurs 6 mellan adekvata svar visade att de som presterade högt i de etablerade testerna även gjorde det i COSEF, dock var det stor variation i resultatet för årskurs 3. Sammanfattningsvis förefaller COSEF vara svårt för yngre skolelever, trots att en viss begreppsvaliditet tycks föreligga. Vidare forskning och större revideringar diskuteras både i instrumentets utformning och tillhörande riktlinjer för att det ska vara applicerbart på skolelever.
Degree
Student essay
Other description
The aim of this study was to explore the use of a new assessment tool in verbal word fluency (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) on Swedish pupils in 3th (9 years old) and 6th grade (12 years old) (n = 49). In order to examine the construct validity of the new assessment tool, a comparison was made with three other well-known word fluency tests; FAS, animal and action verb. The results showed that COSEF was difficult for pupils in 3th and 6th grade, since both age groups had significant higher number of inadequate responses in COSEF than in the other tests. The correlation between adequate responses for pupils in 6th grade indicate that those who performed well in the established tests also performed well in COSEF, though the results varied for pupils in 3th grade. Further research is warranted, and major suggestions to improve and further adapt COSEF for children are discussed.
URI
http://hdl.handle.net/2077/58393
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (346.3Kb)
Date
2018-12-13
Author
Johansson, Lina
Saletti, Sabina
Keywords
ordflöde
ordmobilisering
svenska skolbarn
bedömning
word fluency
word retrieval
Swedish pupils
assessment
Series/Report no.
2018
318
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV