dc.contributor.author | Johansson, Lina | |
dc.contributor.author | Saletti, Sabina | |
dc.date.accessioned | 2018-12-13T12:27:42Z | |
dc.date.available | 2018-12-13T12:27:42Z | |
dc.date.issued | 2018-12-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/58393 | |
dc.description | The aim of this study was to explore the use of a new assessment
tool in verbal word fluency (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) on
Swedish pupils in 3th (9 years old) and 6th grade (12 years old) (n = 49). In
order to examine the construct validity of the new assessment tool, a comparison
was made with three other well-known word fluency tests; FAS, animal
and action verb. The results showed that COSEF was difficult for pupils
in 3th and 6th grade, since both age groups had significant higher number of
inadequate responses in COSEF than in the other tests. The correlation between
adequate responses for pupils in 6th grade indicate that those who performed
well in the established tests also performed well in COSEF, though
the results varied for pupils in 3th grade. Further research is warranted, and
major suggestions to improve and further adapt COSEF for children are discussed. | sv |
dc.description.abstract | I föreliggande studie prövades ett nytt bedömningsinstrument
av ordflöde (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) på 49
svenska elever i årskurs 3 (9 år) respektive årskurs 6 (12 år). Begreppsvaliditeten
hos bedömningsinstrumentet undersöktes i relation till etablerade ordflödestest;
FAS, djur och verb. Resultat, bland annat i form av signifikant
högre antal icke-adekvata svar i jämförelse med de etablerade testerna, visade
att COSEF var svårt. Korrelationsanalysen för årskurs 6 mellan adekvata
svar visade att de som presterade högt i de etablerade testerna även
gjorde det i COSEF, dock var det stor variation i resultatet för årskurs 3.
Sammanfattningsvis förefaller COSEF vara svårt för yngre skolelever, trots
att en viss begreppsvaliditet tycks föreligga. Vidare forskning och större revideringar
diskuteras både i instrumentets utformning och tillhörande riktlinjer
för att det ska vara applicerbart på skolelever. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2018 | sv |
dc.relation.ispartofseries | 318 | sv |
dc.subject | ordflöde | sv |
dc.subject | ordmobilisering | sv |
dc.subject | svenska skolbarn | sv |
dc.subject | bedömning | sv |
dc.subject | word fluency | sv |
dc.subject | word retrieval | sv |
dc.subject | Swedish pupils | sv |
dc.subject | assessment | sv |
dc.title | Komplext semantiskt verbalt ordflöde hos elever i årskurs 3 och årskurs 6 | sv |
dc.title.alternative | Complex semantic verbal fluency for Swedish pupils in 3th and 6th grade | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |