Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Lina
dc.contributor.authorSaletti, Sabina
dc.date.accessioned2018-12-13T12:27:42Z
dc.date.available2018-12-13T12:27:42Z
dc.date.issued2018-12-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58393
dc.descriptionThe aim of this study was to explore the use of a new assessment tool in verbal word fluency (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) on Swedish pupils in 3th (9 years old) and 6th grade (12 years old) (n = 49). In order to examine the construct validity of the new assessment tool, a comparison was made with three other well-known word fluency tests; FAS, animal and action verb. The results showed that COSEF was difficult for pupils in 3th and 6th grade, since both age groups had significant higher number of inadequate responses in COSEF than in the other tests. The correlation between adequate responses for pupils in 6th grade indicate that those who performed well in the established tests also performed well in COSEF, though the results varied for pupils in 3th grade. Further research is warranted, and major suggestions to improve and further adapt COSEF for children are discussed.sv
dc.description.abstractI föreliggande studie prövades ett nytt bedömningsinstrument av ordflöde (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) på 49 svenska elever i årskurs 3 (9 år) respektive årskurs 6 (12 år). Begreppsvaliditeten hos bedömningsinstrumentet undersöktes i relation till etablerade ordflödestest; FAS, djur och verb. Resultat, bland annat i form av signifikant högre antal icke-adekvata svar i jämförelse med de etablerade testerna, visade att COSEF var svårt. Korrelationsanalysen för årskurs 6 mellan adekvata svar visade att de som presterade högt i de etablerade testerna även gjorde det i COSEF, dock var det stor variation i resultatet för årskurs 3. Sammanfattningsvis förefaller COSEF vara svårt för yngre skolelever, trots att en viss begreppsvaliditet tycks föreligga. Vidare forskning och större revideringar diskuteras både i instrumentets utformning och tillhörande riktlinjer för att det ska vara applicerbart på skolelever.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2018sv
dc.relation.ispartofseries318sv
dc.subjectordflödesv
dc.subjectordmobiliseringsv
dc.subjectsvenska skolbarnsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectword fluencysv
dc.subjectword retrievalsv
dc.subjectSwedish pupilssv
dc.subjectassessmentsv
dc.titleKomplext semantiskt verbalt ordflöde hos elever i årskurs 3 och årskurs 6sv
dc.title.alternativeComplex semantic verbal fluency for Swedish pupils in 3th and 6th gradesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record