• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnlitteraturens möjligheter att stimulera elevernas läsutveckling

Sammanfattning
Abstract Titel: Barnlitteraturens möjligheter att stimulera elevernas läsutveckling Författare: Jessica Andersson & Linda Oddeby Arbetets art: Examensarbete 10p. Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Antal sidor: 40 Handledare: Rigmor Lindö, IPD Examinator: Britt-Marie Apelgren Rapport nr: VT06-2611-36 Syfte Syftet med vårt examensarbete är att undersöka olika didaktiska modeller och förhållningssätt där man använder barnlitteraturen som läromedel för de yngsta barnen i grundskolan. Vi vill undersöka hur olika forskningsteorier stödjer dessa undervisningssätt. Våra frågeställningar är: Hur kan man genom barnlitteraturen stimulera elevernas läsutveckling och utveckla dem till reflekterande läsare? Hur kan man skapa en lässtimulerande miljö? Vilka möjligheter har barnlitteraturen att utveckla barnens läsförståelse? Hur får man eleverna att känna lusten att läsa? Hur kan man arbeta med litteraturen i undervisningen? Genomförande och Metod Undersökningen är en kvalitativ studie med en etnografisk ansats, vilket har inneburit deltagande observationer, intervjuer och anteckningar i loggbok. Då vi i framtiden kommer att arbeta med barn i de tidigare skolåren riktar sig studien mot dessa åldrar. Vi har använt oss av redigerad narrativ återgivning och har besökt tre olika skolor som alla använder litteraturen som kärnan i undervisningen. Resultat De skolor vi besökt har alla arbetat aktivt med barnlitteratur i sin undervisning. Samtliga pedagoger har en god kompetens och är mycket engagerade i sin lärarroll. Pedagogerna är även målinriktade och undervisningen de bedriver har en tydlig röd tråd. Samtliga klasser arbetar tematiskt med utgångspunkt från litteraturen i undervisningen. Gemensamt för de olika besöken var att alla betonade vikten av att samtala omkring det man läser. De har alla prioriterat en lässtimulerande miljö, där de sätter läsning, skrivning och samtal i fokus. Vi upplever att detta har en mycket positiv effekt på barnen, då alla arbetar med glädje och är mycket duktiga både på att läsa, skriva och reflektera. Föräldrarnas delaktighet i elevernas läsutveckling uppmuntras av lärarna. Samtliga skolor har även tillgång till ett rikt urval av böcker på olika nivåer, för att kunna tillfredställa allas läsintressen. Nyckelord: Läsutveckling, barnlitteratur, läsinlärning, läsförståelse och boksamtal.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/584
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-36.pdf (774.9Kb)
Datum
2006
Författare
Andersson, Jessica
Oddeby, Linda
Nyckelord
läsförståelse
boksamtal
Läsutveckling
barnlitteratur
läsinlärning
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-36
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV