ADHD i grundskolan – En intervjustudie om hur fem pedagoger arbetar med barn som har diagnosen ADHD
Abstract
Abstrakt
Titel: ADHD i grundskolan – En intervjustudie om hur fem pedagoger arbetar med barn som har diagnosen ADHD
Författare: Josefin Andersson & Maria Wilhelmsson
Typ av arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: Anna-Karin Schuller
Examinator: Girma Berhanu
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, IPD
Datum: VT 2006
Bakgrund
Vi upplever att antalet barn med ADHD har ökat och har under vår verksamhetsförlagda utbildning märkt att kunskap om ADHD ofta saknas i arbetslagen. Därför ansåg vi det relevant att fördjupa oss inom ämnet.=
Syfte
Syftet med vår undersökning var att få en bild av hur några pedagoger som undervisar i grundskolan uppfattar barn med diagnosen ADHD. Om och i så fall hur de anpassar den fysiska miljön, arbetssättet och arbetsformerna efter elevernas förutsättningar, samt deras syn på föräldrasamarbetet.
Metod
För att få exempel på hur man löst arbetet kring de här barnen på olika skolor har vi genomfört en kvalitativ undersökning baserad på halvstrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat fem pedagoger verksamma i grundskolan, som arbetar med barn som har diagnosen ADHD.
Resultat
Pedagogerna har beskrivit på hur man kan arbeta med barn som har den här problematiken och hur man kan anpassa den fysiska miljön. Pedagogerna vi intervjuade talade mycket om att barn som har ADHD är i stort behov av struktur och tydlighet. Det har också framkommit att ett väl fungerande samarbete med barnens föräldrar är viktigt. Barnen behöver också vara förberedda på vad som skall hända och vara trygga med personal och lokaler. Man måste utgå från varje enskilt barns förutsättningar och behov.
Nyckelord
ADHD, koncentrationssvårigheter, pedagogiska åtgärder, specialpedagogik, grundskolan
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Andersson, Josefin
Wilhelmsson, Maria
Keywords
specialpedagogik
grundskolan
ADHD
koncentrationssvårigheter
pedagogiska åtgärder
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-38
Language
swe