• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ADHD i grundskolan – En intervjustudie om hur fem pedagoger arbetar med barn som har diagnosen ADHD

Sammanfattning
Abstrakt Titel: ADHD i grundskolan – En intervjustudie om hur fem pedagoger arbetar med barn som har diagnosen ADHD Författare: Josefin Andersson & Maria Wilhelmsson Typ av arbete: Examensarbete (10 p) Handledare: Anna-Karin Schuller Examinator: Girma Berhanu Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, IPD Datum: VT 2006 Bakgrund Vi upplever att antalet barn med ADHD har ökat och har under vår verksamhetsförlagda utbildning märkt att kunskap om ADHD ofta saknas i arbetslagen. Därför ansåg vi det relevant att fördjupa oss inom ämnet.= Syfte Syftet med vår undersökning var att få en bild av hur några pedagoger som undervisar i grundskolan uppfattar barn med diagnosen ADHD. Om och i så fall hur de anpassar den fysiska miljön, arbetssättet och arbetsformerna efter elevernas förutsättningar, samt deras syn på föräldrasamarbetet. Metod För att få exempel på hur man löst arbetet kring de här barnen på olika skolor har vi genomfört en kvalitativ undersökning baserad på halvstrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat fem pedagoger verksamma i grundskolan, som arbetar med barn som har diagnosen ADHD. Resultat Pedagogerna har beskrivit på hur man kan arbeta med barn som har den här problematiken och hur man kan anpassa den fysiska miljön. Pedagogerna vi intervjuade talade mycket om att barn som har ADHD är i stort behov av struktur och tydlighet. Det har också framkommit att ett väl fungerande samarbete med barnens föräldrar är viktigt. Barnen behöver också vara förberedda på vad som skall hända och vara trygga med personal och lokaler. Man måste utgå från varje enskilt barns förutsättningar och behov. Nyckelord ADHD, koncentrationssvårigheter, pedagogiska åtgärder, specialpedagogik, grundskolan
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/585
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-38.pdf (409.8Kb)
Datum
2006
Författare
Andersson, Josefin
Wilhelmsson, Maria
Nyckelord
specialpedagogik
grundskolan
ADHD
koncentrationssvårigheter
pedagogiska åtgärder
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-38
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV