Show simple item record

dc.contributor.authorLindskog, Therese
dc.contributor.authorRiski Wiklund, Alexandra
dc.date.accessioned2019-01-21T12:05:41Z
dc.date.available2019-01-21T12:05:41Z
dc.date.issued2019-01-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58661
dc.descriptionBackground: The population is getting older and the life expectancy is expected to increase. With increasing age, the incidence of comorbidity and drug use increases, which places great demands on healthcare and care. If the elderly can not handle their medication at home, municipal health care can give assistance. In the municipal health care sector, it is common for the district nurse to delegate drug administration to carers, who lack the formal competence for the task. To maintain a good patient safety, it is crucial that cooperation on drug delegation works well. Aim: To describe the carers experience of working with drug delegation in elderly care in ordinary accommodation. Method: Data collection took place by performing seven recorded semi-structured interviews with carers working in municipal care. Manifest content analysis was used. Results: Carers in most cases feel safe in managing drugs, but sometimes they felt they were taking too much responsibility and that drug delegation was a requirement to be able to work. Delegation training and the annual delegation follow-up were perceived differently depending on the training used and how it was implemented and most perceived that they lacked knowledge about different drugs, symptoms and side effects, and expressed that they wanted more of it in the education. Carers experienced that communication with the nurse in most cases worked well and that they were supported when they felt unsafe. Conclusion: The organisation requires carers to have a drug delegation, which sometimes violates specific rules. At the same time, education is lacking both in performance and content, which causes carers to not identify symptoms and side effects. The results of the study can be used as a basis for improving the design of delegation education. Keywords: drug delegation, drug administration, carers, home care, home health caresv
dc.description.abstractBakgrund: Befolkningen blir allt äldre och medellivslängden förväntas fortsätta öka. Med stigande ålder ökar förekomsten av multisjuklighet och läkemedelsanvändning, vilket ökar kraven på hälso- och sjukvård samt omsorg. Om den äldre inte kan sköta medicineringen själv hemma krävs ofta insats från kommunal hälso- och sjukvård. Inom den kommunala hälsooch sjukvården är det vanligt förekommande att distriktssköterskan delegerar läkemedelshantering till omsorgspersonalen, vilka saknar den formella kompetensen för uppgiften. En god samverkan kring läkemedelsdelegering är avgörande för att upprätthålla en hög patientsäkerhet. Syfte: Att beskriva omsorgspersonalens upplevelser av att arbeta med läkemedelsdelegering inom äldreomsorg i ordinärt boende. Metod: Datainsamlingen skedde genom sju inspelade semistrukturerade intervjuer med personal som arbetade inom kommunal omsorg. Manifest innehållsanalys gjordes. Resultat: Omsorgspersonalen kände sig i de flesta fall trygga med att hantera läkemedel, men upplevde ibland att de fick ta för stort ansvar och att läkemedelsdelegering var ett krav för att kunna arbeta. Delegeringsutbildningen och den årliga delegeringsuppföljningen uppfattades på olika sätt beroende på vilken utbildning som användes och hur den genomfördes. De flesta upplevde att de saknade kunskap om olika läkemedel, symtom och biverkningar och uttryckte att de ville ha mer av det i utbildningen. Omsorgspersonalen upplevde att kommunikationen med sjuksköterskan i de flesta fall fungerade väl och att de fick stöd när de kände sig osäkra. Slutsats: Verksamheten ställer krav på att omsorgspersonalen ska ha en läkemedelsdelegering, vilket ibland strider mot befintligt regelverk. Samtidigt brister utbildningen både i utförande och innehåll vilket kan leda till att omsorgspersonalen inte kan identifiera symtom och biverkningar. Resultatet i studien kan användas som underlag för att förbättra delegeringsutbildningens utformning.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectläkemedelsdelegeringsv
dc.subjectläkemedelsadministrationsv
dc.subjectomsorgspersonalsv
dc.subjecthemtjänstsv
dc.subjecthemsjukvårdsv
dc.titleLäkemedelsdelegering – en välkommen eller påtvingad uppgift?sv
dc.title.alternativeDrug delegation - a welcomed or forced task?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record