• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur lärares psykosociala arbetsmiljö påverkats av metod som förebygger mobbning i skolan − en kvalitativ studie

Abstract
Uppsatsen undersökte påverkan på lärares psykosociala arbetsmiljö efter implementering av ett projekt mot mobbning. Fyra fokusgruppsintervjuer genomfördes och 18 legitimerade lärare deltog. Intervjuerna transkriberades och analyserades genom induktiv tematisk analys. Temana: ”Metoden är nödvändigt arbete som krävs för uppdraget”, ”Metoden resulterar i nya former av stöd, samarbete och samsyn”, ”Arbetets krav påverkas av metoden” och ”Metoden innebär ett förändrat arbetssätt och måste hållas vid liv” framstod. Sammanfattningsvis upplevde deltagande lärare att projektet bidragit positivt till deras psykosociala arbetsmiljö. Metoden upplevdes öka egen kompetens och förmåga att hantera kränkningar i skolan, resultera i en kollegial samsyn på normer, samt bidra till ett ökat samarbete och delat ansvar för eleverna. Meningsskiljaktigheter blev talbara, vilket uppfattades som en förbättring jämfört med tidigare arbetssituation.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/58746
Collections
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
View/Open
gupea_2077_58746_1.pdf (586.0Kb)
Date
2018-11-19
Author
Karlsson, Sara
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV