Visa enkel post

dc.contributor.authorLevin, Kajsa
dc.date.accessioned2019-01-24T16:42:15Z
dc.date.available2019-01-24T16:42:15Z
dc.date.issued2018-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58748
dc.description.abstractKunskapen är begränsad om hur väl studentledd kognitiv beteendeterapi fungerar i kliniska miljöer. Följande uppsats är en effectiveness-studie som undersöker behandlingsutfallet av ångest- och depressionssymtom på utbildningskliniken på Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet. Vid behandlingens start och avslut fick patienterna registrera självskattningsformulären Beck Anxiety Inventory och Beck depression inventory-II. På gruppnivå minskade ångest- och depressionssymtom signifikant med måttliga effekter. I den kliniska populationen var vid behandlingens avslut 32,4 % återställda, 18,3 % förbättrade, 46,5 % oförändrade och 2,8 % försämrade gällande ångestsymtom och 50 % återställda, 18,3 % förbättrade, 26,7 % oförändrade och 5 % försämrade gällande depressionssymtom. Studentledd kognitiv beteendeterapi på Göteborgs universitet har behandlingseffekter man kan förvänta sig utifrån tidigare studier och indikerar att studentledd kognitiv beteendeterapi är effektivt.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleEffekterna av kognitiv beteendeterapi levererad av studenter vid en universitetsbaserad utbildningskliniksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post