”Fit is the new skinny” Unga kvinnors upplevelser av hälsorelaterade utseendeideal, attityder och beteenden
Abstract
Studien undersökte hur unga kvinnor tänker att
utseendeideal och hälsa hänger ihop, vilka nya hälsorelaterade attityder och
beteenden unga kvinnor anser är en del av samtidens hälsoinriktade livsstil
samt vilka av dessa attityder och beteenden unga kvinnor upplever är
vanligast i deras omgivning. Fyra fokusgrupper utfördes med sammanlagt 17
kvinnor i åldrarna 20-35 år. Genom tematiska analyser framkom fem teman
avseende hur utseendeideal och hälsa hänger ihop, exempelvis
Hälsoprodukter marknadsförs genom utseendeideal, och sex teman avseende
hälsorelaterade attityder och beteenden, exempelvis Anamma trendiga
träningsformer och träningskläder. Studien belyser unga kvinnors egna
upplevelser av samtidens hälsoideal och bidrar med en ökad förståelse för
hur de upplever att utseendeideal och hälsa hänger ihop samt konkreta
exempel på samtida hälsorelaterade attityder och beteenden.
Degree
Student essay