Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Evelina
dc.date.accessioned2019-01-25T05:58:36Z
dc.date.available2019-01-25T05:58:36Z
dc.date.issued2017-12-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58756
dc.description.abstractStudien undersökte hur unga kvinnor tänker att utseendeideal och hälsa hänger ihop, vilka nya hälsorelaterade attityder och beteenden unga kvinnor anser är en del av samtidens hälsoinriktade livsstil samt vilka av dessa attityder och beteenden unga kvinnor upplever är vanligast i deras omgivning. Fyra fokusgrupper utfördes med sammanlagt 17 kvinnor i åldrarna 20-35 år. Genom tematiska analyser framkom fem teman avseende hur utseendeideal och hälsa hänger ihop, exempelvis Hälsoprodukter marknadsförs genom utseendeideal, och sex teman avseende hälsorelaterade attityder och beteenden, exempelvis Anamma trendiga träningsformer och träningskläder. Studien belyser unga kvinnors egna upplevelser av samtidens hälsoideal och bidrar med en ökad förståelse för hur de upplever att utseendeideal och hälsa hänger ihop samt konkreta exempel på samtida hälsorelaterade attityder och beteenden.sv
dc.language.isoswesv
dc.title”Fit is the new skinny” Unga kvinnors upplevelser av hälsorelaterade utseendeideal, attityder och beteendensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record