Show simple item record

dc.contributor.authorOlmos Castillo, Paula
dc.date.accessioned2019-01-25T12:01:21Z
dc.date.available2019-01-25T12:01:21Z
dc.date.issued2019-01-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58765
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att öka kunskap om faktorerna som tjänstemännen upplever som tillfredsställande på sin arbetsplats och om hur tjänstemännen uppfattar sin arbetstillfredsställelse i förhållande till sin roll och till arbetsförutsättningarna inom offentlig sektor. Teori: Herzbergs motivationsteori används som teoretiskt ramverk. Studiens analys utgår också från forskningen om yrkesprofessionalism och organisationsprofessionalism och Public Service Motivation. Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Resultat: Studien visar tjänstemännen som har en social motivation kan uppleva högre arbetstillfredsställelse när de kopplar en social funktion till sitt arbete. Därtill kan tjänstemännen uppleva att sin roll och arbetsförutsättningarna inom offentlig sektor påverkar deras arbetstillfredsställelse. Kvalitativa forskningen kan bidra med relevant information om komplexa fenomen som arbetstillfredsställelse, arbetsmiljö och personalproblem i offentliga sektorn.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectarbetstillfredsställelsesv
dc.subjecttjänstemännens rollsv
dc.subjectPublic Service Motivationsv
dc.subjectarbetsförutsättningarna inom offentlig sektorsv
dc.titleTjänstemännens arbetstillfredsställelsesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record