dc.contributor.author | Olmos Castillo, Paula | |
dc.date.accessioned | 2019-01-25T12:01:21Z | |
dc.date.available | 2019-01-25T12:01:21Z | |
dc.date.issued | 2019-01-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/58765 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studiens syfte är att öka kunskap om faktorerna som
tjänstemännen upplever som tillfredsställande på sin arbetsplats
och om hur tjänstemännen uppfattar sin arbetstillfredsställelse i
förhållande till sin roll och till arbetsförutsättningarna inom
offentlig sektor.
Teori: Herzbergs motivationsteori används som teoretiskt ramverk.
Studiens analys utgår också från forskningen om yrkesprofessionalism
och organisationsprofessionalism och Public Service Motivation.
Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.
Resultat: Studien visar tjänstemännen som har en social motivation kan
uppleva högre arbetstillfredsställelse när de kopplar en social funktion till
sitt arbete. Därtill kan tjänstemännen uppleva att sin roll och
arbetsförutsättningarna inom offentlig sektor påverkar deras
arbetstillfredsställelse. Kvalitativa forskningen kan bidra med relevant
information om komplexa fenomen som arbetstillfredsställelse,
arbetsmiljö och personalproblem i offentliga sektorn. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | arbetstillfredsställelse | sv |
dc.subject | tjänstemännens roll | sv |
dc.subject | Public Service Motivation | sv |
dc.subject | arbetsförutsättningarna inom offentlig sektor | sv |
dc.title | Tjänstemännens arbetstillfredsställelse | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Public Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan | swe |
dc.type.degree | Student essay | |